21 juni 2024, excursie vanuit PHŒBUS•Rotterdam:
Regula Maria Müller exposeert in het Glasmuseum Leerdam.
's morgens gaat zij naar de glasblazer om te werken,'s middags een artist talk.
Regula Maria Müller, 5 mei - 2 juni 2024, vijf middagen, projectruimte
Regula weeft en borduurt op een groot Zwitsers linnen laken.
Zij nodigt uit voor een gesprek of, om mee te borduren!
Zij werkt aan een verhaal van het hoofdkussenboek. Tevens als voorbereiding
op haar expositie later. Er zijn twee resultaten: borduursels van bezoekers en een geplande reizende tentoonstelling linnen laken, waaraan verder geborduurd kan worden.
In het kader van het project '123' n.a.v. een werk van Johan van Oord, in de entree
op 31-12-23 (in de VS als '123123') weefde Regula Maria Müller '123 123', 2023, geweven stof, opgeborduurd met steken en paarlemoeren knopen. Samen ontstaat het beeld van dansers en danspassen van een walsje. 29 x 28,5 cm. katoen, zijde, paarlemoer; te gebruiken als tasje of kussenhoes.
Regula Maria Müller, bloemenmozaïek voor het LAM museum op Landgoed Keukenhof in Lisse, 15-16 april 2023
Regula Maria Müller toont in '33 33', expositie t.g.v. de verjaardag van PHŒBUS•Rotterdam 28 januari 2023:
Regula Maria Müller, 'Gletschermilch 1', 2022, geweven stof, glaskralen, 25 x 25 x 80 cm.
Regula Maria Müller, Bewerkte foto's a, 20 x30cm., glaskralen, zijde, foto
Regula Maria Müller, 'Koraal', dubbele blinddruk in lijst, ca. 2002
Zie ook de foto rondleiding over '33 33' - dank aan Jaap Pameyer.
ART Rotterdam februari 2023, PHŒBUS•Rotterdam, 'Main Section':
Regula Maria Müller, GEKSKAP' / 'MADCAP' 2021-2023
Regula Maria Müller, 'Gletschermilch 2', 2022, geweven stof, glaskralen, ca. 80 x 30 x 12 cm.
Art Rotterdam 2023 (buiten Van Nelle terrein, vooraan): 'Gekskap' / 'Madcap' 2021-2023, is een tent in dik rood vilt op een houten frame, h 2.75 x ø 2.56 m.
Regula Maria Müller, The Right Size XL, PHŒBUS•Rotterdam, groep, voorjaar 2022
ART Rotterdam / PHŒBUS•Rotterdam 18-22 mei 2022: Van Nelle, Mainstream, 6.
Idee: The Right Size and the inspiration of an 18thC Medaillon
Geïnspireerd door een geërfd 18de eeuws medaillon, vroeg ik aan kunstenaars een klein werk te maken, bijvoorbeeld een minuscule tekening die kan worden geplaatst tussen twee glasplaatjes in een ander, gekocht medaillon, dat kan worden geopend. Plus, een werk dat daarmee een relatie aangaat - maar op geheel andere schaal! Dus een groter werk, in goede verhouding tot het kleine werk.
Toon van Borm (BE), Célio Braga (BR/NL), Esther Bruggink (NL),
Dominique De Beir (FR), Bea Emsbach (DE), Anne Marie Finné (BE), Hanna von Goeler (CH/USA), Stefan Gritsch (CH), Hans Houwing (NL),
Susanne Humrich (DE) , Sarah van der Lijn (NL), Regula Maria Müller (CH/NL), Jadranka Njegovan (HR/NL), Sara Nuytemans (BE/NL), Sibylle von Preussen (DE),
Amparo Sard (E), Eva-Maria Schön (DE), Jan Smejkal (CZ/DE),
Ken'ichiro Taniguchi (JP), Michael Toenges (DE)
Het is heel bijzonder dat alle namen van tulpen, die zijn genoemd in het boek van Krelage over de tulpomanie van 1636-1637 en de hyacintenhandel van 1720-1736 in Nederland (uitgave door Van Kampen, 1942), zijn geborduurd op de wikkelrok van Regula Maria Müller, 2022. Bijvoorbeeld de 'Semper Augustus', de naam van de tulp waarvoor in de 17de eeuw 10.000 gulden werd gevraagd, maar 6000 betaald – terwijl een grachtenpand in Amsterdam in die tijd 5000 kostte en de 'Nachtwacht' van Rembrandt 3200 gulden! De stof voor de rok heeft Regula met verschillende abstracte motieven geweven, zoals ook de stof voor het Rijglijfje, 2021. Invloeden van Markense klederdracht, waarbij vooral de kleurigheid en het vrije (niet aftelbare) borduurwerk opvallen. In het kader van het thema 'Tulpomanie' zijn de Markense roosjes door tulpen vervangen...
agenda Regula Maria Müller, tweede helft 2021:
deelname aan 'Textiel Biënnale', Museum Rijswijk, 29 augustus 2021 - 16 januari 2022
groepsexpositie 'Septembergras', buitenverblijf Akerendam, Beverwijk, 4 t/m 12 september 2021
'Geloof- Veldwerk', Oostknollendam, ism H.Kuyper en Plint, 4 t/m 19 september 2021
Regula Maria Müller, 'GECKSKAP' – opening zondag 16 mei 2021, 15.00-18.00 uur.
Rond 16.00 uur zingt sopraan Cora Schmeiser drie liederen 'rond Regula'.
Tweede opening: zondag 30 mei, 15.00-18.00 uur. 'Zerewind', een programma met poëzie en muziek van Bas Kwakman, dichter en Hans Woudenberg, cellist; rond 15.30-16.00 en 17.00–17.30 uur.
In de tuin van PHŒBUS•Rotterdam bouwde Regula Maria Müller een tent, waarvoor de ets van Pieter Nolpe in het Rijksmuseum over de tulpomanie de inspiratiebron was: 'Floraes Gecks-kap'. Op de prent vergaderen de tulpenhandelaren, de 'kappisten'. 1637 was het hoogtepunt van de tulpomanie, de tijd waarin een tulpenbol evenveel waard (5000 gulden) als een grachtenpand in Amsterdam.
De 'Gekskap' van Regula heeft de vorm van een uitvergrote tulp. Een achthoekige, stevige houten structuur, met dik rood vilt bekleed en een groene 'kap', een puntmuts met natuurlijk – bijna 'handelsmerk' van Regula – gehaakte slierten, eindigend in koperen belletjes. In de tent horizontale balken, waarop enkele keramische 'Tulpschalen', waarin borduursels, bladgoud en belletjes, soms gedroogde tulpenblaadjes. Eerder zijn deze werken bezongen door Cora Schmeiser met het lied 'Maria, suesse mechdekyn' (Liederbuch der Anna von Köln ca. 1500, vol.165r-167v.).
In projectruimte en tekeningenkabinet het 'Rijglijfje', het kledingstuk, waarin invloeden van de Markense klederdracht zijn gecombineerd met tulpmotieven (die de Markense rode roosjes zijn vervangen). En een geweven wandtapijt met tulpmotieven, waarop met glaskralen is geborduurd. Intussen zijn in het Textielmuseum Tilburg tafellakens en servetten met tulpenmotieven geweven, naar ontwerp van Regula. Verder door Regula gemaakte en bewerkte foto's en 'tulpsieraden'. De kunstenaars Gésine Hackenberg en Arianne van der Gaag sluiten aan met 'tulpsieraden'. Daarnaast sluiten 14 'kappisten' aan, kunstenaars die 'een tulp' maakten – getekend, geaquarelleerd, in olieverf op papier, als sculptuur in speksteen of polyester en wol!
Esther Bruggink vond het bijgaande gedicht van Petrus Hondius (1578-1621), over de tulp in haar verscheidenheid, die als één onderwerp voor een kunstenaar kan volstaan.
Laet de schilders al te mael
Vrij haer best doen in haer tael,
Om alleen maer dese bloemen
Met haar verwen te benoemen.
Al haer conste licht in d'assen,
Want in mijnen hof alleen
Aen dees bloem meer verwen wassen
Dan sy connen onderscheen.
16 mei - 3 september 2021, Expositie kappisten
'The Result, over tijd t.t.v. corona', 28 augustus t/m 11 oktober 2020 expositie PHŒBUS•Rotterdam, galerieruimte bel-etage
Veel kunstenaars werkten tijdens corona extra geconcentreerd door.
Sommige kunstenaars hebben om redenen nèt dat ene uurtje en een
hoekje van de tafel benut. Anderen thematiseerden de corona-tijd.
met Eva-Maria Schön, Esther Bruggink, Célio Braga, Simon Benson, Barbara Helmer, Michael Toenges, Yvonne van de Griendt, Ken'ichiro Taniguchi, Anne Marie Finné, Bernard Villers, Daniel Dutrieux, Jadranka Njegovan, Mark Cloet, Stefan Gritsch,
Jan Smejkal, Regula Maria Müller, Dominique De Beir
21 juni t/m 21 augustus 2020, Regula Maria Müller
Regula Maria Müller, 'Kroon voor de Vaste Slaap', uit de reeks sculpturen 'De Muzen van Erasmus', 2008-2018.
Sopraan Cora Schmeiser zingt "Slaap - Rei glorios, veray lums e clartatz" van Guirant de Bornelh (ca. 1140 -1200).
Sopraan Cora Schmeiser zingt bij twee tulpenschalen van Regula Maria Müller (2020), naar het lied 'Maria, suesse mechdekyn' (Liederbuch der Anna von Köln ca. 1500, vol.165r-167v.)
filmopname Jeroen Bosch, PHŒBUS•Rotterdam 2020.
Regula Maria Müller werkt aan een groot project, waarin zij klederdrachten uit haar geboorteland Zwitserland, uit Nederland en uit Japan zal combineren, 2021.
Van 21 juni t/m 21 augustus 2020 laat zij een 'vooraf' zien: 'TULPEN-MINDED',
geïnspireerd op de Tulpomanie en op klederdrachten uit Marken.
Opening zondag 21 juni 15-17 uur (met aanmelding vooraf).
In de expositie onder meer een installatie met gedroogde tulpenblaadjes en zeven tulpvormige schalen, met glaskralen, bladgoud, koperen belletjes; 'Dij-zak' 1 en 2 in de vorm van een tulp, met handgeweven katoen en borduursels; kralensnoeren met geborduurde elementen; en bewerkte foto's.
Drie gastkunstenaars: Simon Benson, Célio Braga, Bea Emsbach.
Regula Maria Müller neemt deel aan de gezamenlijke expositie in alle ruimtes van PHŒBUS•Rotterdam, 10 maart t/m 10 mei 2019:
met Daniel Dutrieux, Eva-Maria Schön, Barbara Helmer,
Esther Bruggink, Bernard Villers en Regula Maria Müller
Regula toont de "Kroon van het GENOT III", een werk in glas, glaskralen, paarlemoer, metaal, borduurzijde e.a. Het middenstuk bestaat uit een granaatappelvrucht – met de honderden pitjes van gehaakte rode glaskraaltjes; bladeren; vorkjes om de vruchtjes uit te scheppen. Kroon no. III is de laatste over dit thema en hoort bij de collectie van tien Erasmiaanse Kronen, "De Muzen van Erasmus", die in de periode 2008-2019 zijn gemaakt ("Genot I", part.collectie, "Genot II", Lisser Art Museum). Naast "Genot III" toont Regula bewerkte foto's van 'Karmozijnbes', 'Akelei', 'Papaver', 'Vrouwenmantel'. Dit zijn zelfgemaakte opnames, overtrokken met Japans papier en geborduurd met kralen en borduurzijde.
Recent verscheen in het tijdschrift TXP een artikel over Regula Maria Müller, waarin de "Kroon van de Weelderigheid" in de Laurenskerk Rotterdam is gefotografeerd (foto PHŒBUS•Rotterdam). Een goede tekst staat over een nieuw thema in de ontwikkeling van Regula, "Gletsjermilch". Deze expositie vindt plaats in PHŒBUS•Rotterdam, seizoen 2019-2020. Lees hierover alvast in het artikel hieronder bijgaand. Intussen deelname aan de expositie 'Black and White in het Textielmuseum Tilburg, t/m 1 maart 2020
Regula Maria Müller,"Genot III - Kroon voor Erasmiaanse Ondeugd", 2019, glas, glaskralen, paarlemoer, metaal, borduurzijde e.a.
'Bloemenpracht bij mij', groepsexpositie, Museum IJsselstein - t/m 17 september 2018
Expositie De Laurenskerk Rotterdam, "Muzen van Erasmus", 2008-2018,
Kronen voor de Ondeugden uit het Gevolg van de Zotheid, 19 juli-24 augustus 2018
'De Muzen van Erasmus', alle unica, met de hand door Regula Maria Müller gehaakt, gemaakt in het formaat zoals van de reële regalia. De glazen objecten zijn geblazen op haar aanwijzingen. Van alle werken bestaan maximaal drie verschillende versies.
ART Rotterdam 2017, 8-12 februari, Van Nellefabriek: Regula Maria Müller
Als Zwitserse heeft zij een grote liefde voor de natuur, die haar, daarin verdergaand, naar Japan bracht. In Japan zijn natuurvormen in beeldende kunst en design in een eeuwenoude ontstaansgeschiedenis tot, soms levendige, abstracties uitgekristalliseerd. Na een recent bezoek aan Japan, na Fukusjima, leek het alsof de mutaties in de reële natuur - libellen en vuurvliegen die door misvormingen niet meer kunnen vliegen, een spin met zeven poten, bloemen die nu door het ontbreken van of juist een veelheid aan bladeren een monsterlijk karakter krijgen - de oude, gestaalde vormentaal overwoekerden.
In haar nieuwe werk integreert Regula Maria Müller oude vormen en nieuwe vervormingen. De gelaagde werken zijn tot 20 cm. dik en hangen in de expositie 50 cm. voor de standwand. Basis vormt het onovertroffen, fijnste borduurwerk. Stof geweven met zeewier en het dunste Japanse papierdraad (ø 0.2 mm) wordt gelaserd, met textiel en kralen opgeborduurd en met geblazen glasobjecten gecombineerd. De gelaagde werken zijn tot 20 cm. dik en hangen in de expositie 50 cm. voor de standwand.
De rustige en bedachtzame omgang van de Japanners met de Fukushima-ramp is in haar gedachten. Natuurlijk zijn relativering en onzinnigheid zoals in haar werk rond Erasmus' 'Lof der Zotheid' daar.
Lees meer over het werk van Regula Maria Müller.
deelname aan de expositie 'In gedachten, m a s k e r s', 5 maart - 30 april 2016
'Aberwissen / magia naturalis', expositie Phoebus galerieruimte beletage.
27 augustus t/m 11 oktober 2015, opening zondag 30 augustus 15-17 uur.
De titel van Regula Maria Müller's expositie 'Aberwissen / Magia Naturalis' verwijst naar
het woord 'Aberglauben', bijgeloof, en naar het zestiende eeuwse Italiaanse boekwerk
van Giambattista della Porta, dat in heel Europa werd herdrukt en gelezen en
alle natuurlijke kennis omvatte.
11-12-13 september 2015: KUNST in het Witte de With Kwartier
zondag 13 september 2015, 13-16 uur: workshop door Regula Maria Müller,
zondag 13 september 2015, 15 uur: gesprek met Josua Wechsler, die in dezelfde
tijd in de tuin 'Floating 7' en in de projectenkamer recente sculpturen toont.
'25' 25 januari t/m 9 maart 2015
Regula Maria Müller (CH/NL) exposeert vanaf 1990 in PHŒBUS•Rotterdam
Regula Maria Müller won najaar 2014 de Rabo Cultuurprijs Regio Alkmaar, voor de beeldende kunsten. Het Stedelijk Museum Alkmaar toonde de 'Muzen van Erasmus'.
Museum Kranenburgh toonde in dezelfde periode onder meer twee 'pièces de table', 'Ate' en 'Vanitas', in glas, glaskralen en keramiek en de kroonluchter in vilt, koperdraad, glaskralen z.t. ["Stiehl das, sagt das Mondlicht, dieser Pflaumenblütenzweig - Issa"].
'Sounds of Silence', expositie CODA Apeldoorn, curator Wim van der Beek
(groep, vijftien beeldend kunstenaars)
Stilte is een schaars goed geworden. Geluid is overal; soms gewenst maar vaak ook ongewenst. Mensen worden dagelijks overladen met prikkels die een dwingend beroep doen op alle zintuigen. De tentoonstelling Sounds of Silence geeft bezoekers de gelegenheid aan het geluid van alledag te ontsnappen en te genieten van de stilte in de hedendaagse beeldende kunst.
'Wolkenstudies', RAW Artfair 2014, Cruise Terminal Rotterdam
Regula Maria Müller (CH 1961) toont een stille, witte installatie van papier en glas. Dit is een bijzondere ontwikkeling in haar werk, gezien haar geïnspireerd zijn door de natuur, wat in het verleden tot bloemrijke sculpturen leidde zoals in de Kronen voor de (On)Deugden in het Gevolg van Erasmus' Zotheid (2010) en de weelderige Vanitassculptuur bestaande uit glaskralen, keramiek, koraal, textiel, metaal (collectie Boijmans-Van Beuningen 2007, h. 0.93 m).
Voor dit werk zijn dunne slierten gescheurd wit papier, afkomstig van lange rollen chinees kalligrafiepapier, tot draad gesponnen. Van de draden zijn met grove steek vijf doorzichtige bollen gebreid tot een maximaal formaat van ø 60 cm. Daarin worden kleinere kettingen van geblazen, glazen bollen gedragen. De sculptuur hangt of staat - en zweeft. De relativerende humor van de Kronen rond de Zotheid evenals de vanitasgedachte uit de bloemsculptuur zijn van hun barokke elementen ontdaan en samengebracht tot een klare, bijna abstracte beeldtaal van doorzichtige bollen - 'alles is ijdel' in een broos waas.
Regula Maria Müller, Wolkenstudies in glas en papier (gesponnen, gebreid), 2013-2014, 16 x 30 x 15 cm. tot 80 x 65 x 25 cm.
Regula Maria Müller, drie bewerkte foto's, foto's geperforeerd, vliespapier, glaskralen, 20 x 30 en 30 x 40 cm.
Regula Maria Müller, 'Kroon voor het Onverstand', 2013, glas, glaskralen, koperen belletjes, paternosterboontjes, textiel, ca. h 0.29 x ø 0.37 m. en details
- in november 2013 zijn de Erasmiaanse Kronen van Regula Maria Müller geëxposeerd in De Doelen Rotterdam tijdens de Dies Natalis 100 jaar van de Erasmus Universiteit RD.
- ' o p e n h o f h o u d e n ' , expositie 28 april t/m 16 juni 2013, geïnspireerd op de troonswisseling en het werk van de kunstenaars Regula Maria Müller, Amparo Sard, Bea Emsbach, Sibylle von Preußen en Yvonne van de Griendt
Regula Maria Müller, 'Kroon van het Genot - II', 2012
Regula Maria Müller, z.t. [ketting], 2013, glas, glaskralen, koraal, h 10 x ø 33 cm.
Regula Maria Müller, 'Prataiola...' [madeliefjesketting], 2013, glas, glaskralen, paarlemoer, acht elementen
bij 'Prataiola' en andere werken in 'Open hof houden':
Regula Maria Müller legt voor de bezoekers haar geborduurde bloemen in glas, opgewerkt met zachtgroene glaskralen en parels, klaar om een bloemenkroon te rijgen... zoals kinderen een bloemenkrans van madeliefjes vlechten. 'Open hof houden' wordt daarmee een uitnodiging om deel te nemen aan het plezier van een bescheiden maar zo belangrijke activiteit uit onze kindertijd. De inspiratie door de natuur en liefde voor bloemen, het fijnzinnige handwerk van dag en nacht én het plezier in het versieren heeft Regula eerder tot werken in de vorm van kronen gebracht. Een grote kroonluchter bestaat uit een cirkel van witvilten gebladerte, afgezet met transparente kraaltjes die oplichten, wanneer het licht wordt aangedaan. Het werk is ook een installatie, waarbinnen, in de ruimte van 1 m. doorsnede, kan worden gestaan - de ogen zijn even omsloten door een heerlijk zacht, wiltvilten bos... De 'Muzen van Erasmus' waren voor Erasmus inspiratiebron om aan zijn Zotheid een Gevolg van Negen (On)deugden mee te geven. Regula maakte een marot of scepter en kronen. Het zijn sculpturen die kunnen worden gedragen (ook op het hoofd gezet), maar vooral de ceremoniele funktie van 'regalia' vervullen. Genot en Weelderigheid prikkelen ons intussen op sympathieke wijze tot een matig en goed leven ...
In de expositie "500 Jaar Lof der Zotheid" in het Museum Rotterdam werden de Erasmiaanse kronen en regalia van Regula Maria Müller geëxposeerd in het voorjaar van 2011; tegelijk de presentatie van het boek "Erasmus op de markt", met door Paula Koning nieuw gevonden afbeeldingen van Erasmus
Op 25 december 2011 wordt een expositie van de kronen van Regula Maria Müller geopend in het Erasmushuis in Anderlecht, Brussel. Bij de kronen zijn muziekstukken gecomponeerd door de engelse muzikante Stevie Wishart.
Regula Maria Müller, "Ate" 2011, pièce de table, keramiek, glas, glaskralen, koperen belletjes, textiel.
Regula Maria Müller, z.t. 2011 ['marot' - 'scepter', glazen vat], ca. 38 x 18 cm.
Regula Maria Müller, "Kroon voor het Genot", 2011, zoetwaterparels, glaskralen, koperdraad, katoen, wolvilt [granaatappel, drie delen], h 0.35 x ø (max) 0.25 m.(en details)
Vanaf 26 september 2010 deelname aan ladekastproject 'Sublieme ruimte';
vanaf 5 november 2010 Regula Maria Müller en Amparo Sard
Regula Maria Müller, bewerkte foto's 2010, formaten ca. A3, materiaal: gelaagde foto's, geperforeerd, soms overtrokken met japans papier, opgeborduurd met glaskralen en textiel. 'Vissenogen' (eerste foto in rij IV): ca. ø 6 cm., waaromheen geborduurd, op gelaagd geperforeerde foto's [bloembladen] - op een door Regula Maria Müller genomen foto van Surinaams oerwoud, ca. 0.80 x 1.10 m.
Van 26 tot 30 mei 2010: ART Amsterdam
"De Muzen van Erasmus", Regula Maria Müller, solo (zie ook Stefan Gritsch).
De expositie omvat een verzameling 'regalia', i.e. kronen en rijksappels, geïnspireerd op de ondeugden uit het gevolg van de Zotheid, uit Erasmus' "Lof der Zotheid".
In 2001 was Rotterdam samen met Porto de Culturele Hoofdstad van Europa. Regula Maria Müller is toen begonnen met een project rond Erasmus' "Lof der Zotheid". Vanaf 2008 zijn verschillende 'regalia' voor de ondeugden in het gevolg van de Zotheid gemaakt. Zo is kroon voor de Vaste Slaap van zwart fluweel gemaakt en voorzien van spiraalvormige gehoorgangen van glaskralen en trompetten van glas 'om wakker te toeteren'. De kroon voor de Ijdelheid bestaat uit een krans van zacht bont en oorschelpen van glas, waarin vurige tongetjes in de vorm van rode glaskralen verleidelijke boodschappen lijken te fluisteren.
ART Amsterdam 2010
Regula Maria Müller, "The Muses of Erasmus. 9 crowns for the Vices in the suite of Folly". Two Childrens Crowns. Pomeroy.
MAD CAPS AND FLOWERED CUPS Some Notes on Seeing Regula Maria Müller's Work een tekst van Christophe van Eecke (Be) - klik aan
Regula Maria Müller, "Kroon voor de Vergeetachtigheid", 2010, zoetwaterparels, paarlemoer, glaskralen, katoen, h 0.39 x ø 0.22 m.
Regula Maria Müller, "Kinderkroon", 2009, zoetwaterparels, paarlemoer, glaskralen, metaal, koperdraad, katoen, h 0.18 (plus 0.16 m.) x bxd 0.15 x 0.21 m.
Regula Maria Müller, idem "Kinderkroon", 2009, zoetwaterparels, paarlemoer, glaskralen, metaal, koperdraad, katoen, h 0.18 (plus 0.16 m.) x bxd 0.15 x 0.21 m.
Regula Maria Müller, "Kroon voor de Vlijerij", 2008. Glas [dertien oren], konijnenbont, glaskralen/koperdraad. H. 14 x ø 30 cm.
Regula Maria Müller, "Kroon voor de Vaste Slaap", 2008. Zwart fluweel, glas, glaskralen, katoen. H. 18 x ø 25 cm.
Regula Maria Müller, "Kroon voor het Genot I", 2010, zoetwaterparels, paarlemoer, glaskralen, koperdraad, katoen, wolvilt [granaatappel, twee delen], h 0.32 x ø (max) 0.25 m. (partikuliere collectie).
Regula Maria Müller, "Kroon voor de Luiheid I, 2010. Glas, glazen katteogen, glaskralen/katoen. H. 33 x ø 18 cm. (partikuliere collectie).
Regula Maria Müller, "Kroon voor de Eigenliefde" [wit], 2010. Glas, glazen visseogen, glaskralen/katoen. H. 32 x ø 18 cm.
Regula Maria Müller, "Kroon voor Melancholia", 2010. Glas, glaskralen/katoen, zoetwaterparels, wolvilt. H. 30 x ø 25 cm.
Regula Maria Müller, "Kroon voor de Zotheid I", 2010. Glas, glaskralen/koperdraad en katoen, messing ballen. H. 43 x ø 18 x b 36 cm. (collectie ASR).
Regula Maria Müller, "Kroon voor de Weelderigheid", 2010. Glas, glaskralen/koperdraad, zoetwaterparels, metaaldraad, wolvilt. (collectie ASR).
idem, bovenaanzicht
Regula Maria Müller, "Orb" [Rijksappel 3], [blauw]
Regula Maria Müller, "Laars ..." [waaruit vijf bebladerde takken groeien, op de neus een bloem met koperen belletje], 2008, gebreid linnen, koper en glaskralen gehaakt, ca. h 0.80 x ø 0.25 m.
Regula Maria Müller, "Kinderkroon 2", 2009 [crèmekleurig], twee glazen oren met konijnenbont, glaskralen/katoen (gebreid), bereogen, metalen kroonkralen, wolvilt. H 16 x b max. 28 x d 14 cm.
Regula Maria Müller, bewerkte foto 2009, uitgangspunt zijn foto's van bloemen,
twee of drie lagen, geperforeerd, bewerkt met glaskralen, ca. 0.30 x 0.20 m.
Regula Maria Müller, detail geborduurde zakdoek, 2008.
Regula Maria Müller, bewerkte foto 2009, uitgangspunt zijn foto's van bloemen,
twee of drie lagen, geperforeerd, bewerkt met glaskralen, ca. 0.20 x 0.30 m.
Regula Maria Müller, idem
persbericht expositie 25 oktober - 7 december 2008 Regula Maria Müller
Regula Maria Müller, enkele 'Erasmiaanse' sculpturen: kronen voor ondeugden uit het gevolg van de Zotheid (uit de "Lof der Zotheid") en '(Rijks)appel I'
Regula Maria Müller, 'Laars ...' , '...op zijn hart...', en 'De appel van Eva'.
Regula Maria Müller, bloem in vilt, glas, glaskralen; bewerkte foto
deelname zomerexpositie 2008, Regula Maria Müller klik aan/uit voor vergrotingen van foto's.
Regula Maria Müller, "Vanitasstilleven (met koralen)", 2007. Collectie Museum Boijmans-van Beuningen (aankoop 2007; foto: opstelling in Boijmans-van Beuningen)
Regula Maria Müller, z.t. ["Stiehl das, sagt das Mondlicht, dieser Pflaumenblütenzweig Issa"], 2007, kroonluchter; vilt, glaskralen
Regula Maria Müller, atelieropname 2007
Regula Maria Müller, atelieropname 2007, detail zakdoekje - met zeefdruk en geborduurde bloemen (textiel, glaskralen)
Regula Maria Müller, atelieropname 2007, bloem 2007, glaskralen, borduurgaren, l. ca. 0.25 m.
Regula Maria Müller, overzichten van de expositie met bewerkte foto's, voorjaar 2006
"Bring it on, all shattered dreams - and I'll scatter them into the sea".
Regula Maria Müller, expositie "Bringing it on", 2006, PHŒBUS•Rotterdam. De titel van de expositie is een citaat uit een lied van Nick Cave. Niet vervulde dromen in het water strooien ... en zie wat er van komt: visseogen van glas zijn in een fijn gehaakt netwerk van koperdraad omgevormd tot bloemen en als 'strooisel' over een digitale print van een foto van opspetterend water verspreid. Elders een gezicht op zeegroene golven. Ze zijn geperforeerd met duizenden speldenprikjes, die fijne, zachte, harige contouren geven, waaronder een koraalrode, geaquarelleerde tint zichtbaar is. Eroverheen, zacht uitwaaierende in Japans papier geperforeerde koraalvormen, die een indruk van schuimkoppen op de golven geven. De bewerkte foto's van Regula Maria Müller laten zowel diepte zien, soms in verschillende lagen; maar ze groeien ook uit tot drie-dimensionale objecten.
Regula Maria Müller, 'Every shatterd dream - and I'll scatter them into the sea', injectprint 2006, gedrukt op watercolor paper radiant white, bewerkt: met glasogen, koperdraad, kralen, 0.87 x 1.32 m.
Regula Maria Müller, 'Bring it on', injectprint 2006, gedrukt op watercolor paper radiant white, geperforeerd, met vilt, katoen en kralen, 0.87 x 1.32 m.
Regula Maria Müller, 'Lilien der Täler', injectprint 2006, gedrukt op watercolor paper radiant white, geperforeerd; met Japans papier, 79 x 132 cm. en detail. rechts: Regula Maria Müller, 'The Melting Sky', 2005, drie foto's over elkaar, geperforeerd en geborduurd met kralen, 0.59 x 0.75 m., ingelijst (esdoorn ingewit, Mirogard Museumglas)
Regula Maria Müller, z.t. [berglandschap, rotsachtig, met perforaties in koraalvormen] foto 2004, 0.50 x 0.65 m.
Regula Maria Müller, 'Wonderful life', injectprint 2006, gedrukt op watercolor paper radiant white geperforeerd, met japan papier, glaskralen, 0.87 x 1.32 m.
Regula Maria Müller, 'Wonderful life', injectprint 2006, geperforeerd, met japan papier, glaskralen, 0.87 x 1.32 m., detail, met inzet van geperforeerd Japans papier.
Regula Maria Müller - geperforeerde foto's 2004
Klik op het boek om te bekijken
Boekuitgave: Regula Maria Müller, werken 1990-2003, met teksten van Jellichje Reijnders, Ad van Rosmalen en een tekstfragment van Kader Abdolah; afbeeldingen in kleur, twee filigraindrukken, 96 bladz. plus omslag, 24 x 15 cm., genaaid, gebonden. Uitgave PHŒBUS•Rotterdam 2004, opl. 500. ISBN 90-75593-12-0.
Regula Maria Müller - geperforeerde foto's 2004
Regula Maria Müller - VALSA AZUL, 2003, op de grond: 9 viltlagen ca. 0.95 x 0.95 m., met 6 grote blauwe glaskralen, borsuursel met kleine glaskralen; hangend: ca.0.75 m. lang ø 0.13 m. gehaakt en gebreid object van glaskralen en katoen.
Regula Maria Müller, detail van bewerkte foto 2003, bladgoud, geperforeerde foto (met tekstdelen Rutger Kopland - hier 'ouder dan ik')
Regula Maria Müller, blinddruk, 2004, bladgoud, geperforeerd papier, glazen 'berenogen', textiel, ca. 0.25 x 0.35 m.
Regula Maria Müller, object in keramiek en glaskralen, 2006, ø ca. 15 cm.
Regula Maria Müller, bewerkte foto 2003 (als boven), bladgoud, geperforeerde foto (met tekstdelen Rutger Kopland)
Regula Maria Müller, Golden (Y)ear'[, 2000, oplage 7, glas, bladgoud, glazen 'berenogen', 12 x 6 x 4 cm.
Regula Maria Müller, '"Met elke naaldsteek in het kleed dat mijn liefste zal dragen, is ook heimelijk mijn eigen hart mee naar binnen geslopen" [Japans tanka-gedicht, Vrouwe Abé, ca. 750 n Chr.], 2000, houten tafel (h 1.15 x 1.55 x 1.10 m.), waarop een geborduurd kleed met 10 glazen objecten, borduursels met koperdraad e.a. [referenties aan lichaamsdelen en zintuigen] - detail
Regula Maria Müller, uit de expositie VALSA AZUL, 2003: "Ventrikel" (dubbel; uit een reeks van vier:), blinddruk, geperforeerd, geborduurd met katoen, bladgoud, beeldmaat 0.25 x 0.29.5 m.
Regula Maria Müller, 'Frauenschuh', 2000, detail bewerkte foto, borduursel, ca. 0.50 x 0.75 m.
Regula Maria Müller, haarboeket / pruikboot', 2001, vlas, glaskralen, metalen ketting, ca. 80 cm
Regula Maria Müller, "Ventrikel", 2000, oplage 7, bladgoud / brons, 0.025 x 0.10 x 0.13 cm.
Regula Maria Müller, detail expositie "Met elke naaldsteek ..." 2001 - zichtbaar zijn o.m. 'Into my arms', 2000, object: glas, kralen, 1.95 x 0.12,5 x 0.18 cm. Collectie Centraal Museum Utrecht; en 'Floris', 1999, olie op doek, 40 x 40 cm. Part. Coll.
Regula Maria Müller, kruidnagelpot en foelieschaal, 1995; kruidnagel, foelie, koperdraad (gehaakt), elk object ø ca. 0.18 cm.