Project 'Hecomi vormen tekenen' in Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam, 16-20 september 2024.
Ken'ichiro Taniguchi was invited by Sandra Kisters, director Collections and Research in Museum Boijmans Van Beuningen, to make 'Hecomi Drawings', i.e. copies of the places of damages and of renovation in the Museum. Later these 'silhouettes' are being transferred to 3x recycled yellow pvc sheets. Than they are being re-placed for a photo in the original finding place of the Museum. After that the 'Hecomi silhouettes' can be used to make 'finger prints' in white paper. In the end the silhouettes will be sawn into many pieces - and put together again with hinges. To make foldable 'Hecomi Sculptures'.
61 Hecomi forms were found. PHŒBUS•Rotterdam intends to produce a map with plan, photos etc. - like the 'Rotterdam Hecomi Map' in 1999.
See here the lovely photos made during the 5 days in Museum Boijmans Van Beuningen. We all enjoyed the marvellous building even under reconstruction - and the pursuit of 'Hecomi forms' - and for Ayako and Ken'ichiro: the copying of these.
Ken'ichiro Taniguchi, opent de zomer van 2024 in de projectruimte met een installatie
van twintig 'Hecomi' sculpturen - kleine en één groot - plus acht 'Fingerprints'.
27 juli t/m 7 september 2024; geopend vr za zo 12-30-17.30 en op afspraak 06-466165539
- In het voorjaar / begin zomer 2024 was in Museum Boijmans Van Beuningen de expositie 'Snakken naar Boijmans' te zien. Fantastische ervaring voor Ken'ichiro en Ayako Taniguchi: naast de vele bestaande werken en nieuwe installaties een mekka aan slijtageplekken in de verbouwing - door Ken 'Hecomi' genoemd. Hij hoopt met deze slijtageplekken verder te werken...
Ken'ichiro Taniguchi toont in '33 33', expositie t.g.v. de verjaardag van PHŒBUS•Rotterdam 28 januari 2023:
Ken'ichiro Taniguchi, "Hecomi" - 2012, Melkkoppad I - VIII, gelaagd, in plexiglas cover, ca. 0.70 x 0.70 x 0.06 m.
Zie ook de foto rondleiding over '33 33' - dank aan Jaap Pameyer.
ART Rotterdam februari 2023, PHŒBUS•Rotterdam, 'Main Section':
Ken'ichiro Taniguchi exposeert vanaf zondag 30 oktober 2022 tot 18 december 2022,
inrichting Ken'ichiro Taniguchi en Mirjam de Winter.
Foto's: Daejeon Museum of Art, South Korea, Jang Hwal Lim
Ken'ichiro Taniguchi neemt deel aan 'The Right Size XL', dit is een preview van de ART Rotterdam 2022, die naar 18-22 mei is verschoven.
ART Rotterdam / PHŒBUS•Rotterdam: Van Nellefabriek, stand 5 in Main Stream.
The Right Size and the inspiration of an 18thC Medaillon
Geïnspireerd door een geërfd 18de eeuws medaillon, vroeg ik aan kunstenaars een klein werk te maken, bijvoorbeeld een minuscule tekening die kan worden geplaatst tussen twee glasplaatjes in een ander, gekocht medaillon, dat kan worden geopend. Plus, een werk dat daarmee een relatie aangaat - maar op geheel andere schaal! Dus een groter werk, in goede verhouding tot het kleine werk: 'The Right Size!' Het concept is ontwikkeld voor de ART Rotterdam 2022. Gezien de verschuiving vanwege corona naar mei 2022 voorafgaand een preview in PHŒBUS•Rotterdam.
Voor de ART Rotterdam 2022 maakte Ken'ichiro Taniguchi een grote 'Melkkoppad', met daarin acht lagen 'hecomi' van de vindplaats. Voor het eerst kan de sculptuur met een handvat worden gedraaid. Het kleinere, hangende werk is eveneens gebaseerd op de vindplaats in het Melkkoppad naast museum Boijmans-Van Beunungen; enkele ovale medaillonvormen zijn toegevoegd. Deze twee werken zijn de bijdrage aan 'The Right Size - and the Inspiration of an 18thC Medaillon'.
Toon van Borm (BE), Célio Braga (BR/NL), Esther Bruggink (NL),
Dominique De Beir (FR), Bea Emsbach (DE), Isabel Ferrand (P/NL),
Anne Marie Finné (BE), Hanna von Goeler (CH/USA), Stefan Gritsch (CH),
Hans Houwing (NL), Susanne Humrich (DE) , Sarah van der Lijn (NL),
Regula Maria Müller (CH/NL), Jadranka Njegovan (HR/NL),
Sara Nuytemans (BE/NL), Sibylle von Preussen (DE),
Amparo Sard (E), Eva-Maria Schön (DE), Jan Smejkal (CZ/DE),
Ken'ichiro Taniguchi (JP), Michael Toenges (DE)
Het jaarprogramma 2021 in PHŒBUS•Rotterdam begint in mei 2021, vanwege corona later dan gepland, met Ken'ichiro Taniguchi (J) en Regula Maria Müller (CH/NL).
2 openingen: 16 en 30 mei 2021, 15.00-18.00 uur
30 mei 15.30-16.00 en 17.00-17.30 uur, 'Zerewind', met Bas Kwakman, poezie en Hans Woudenberg, cello.
Ken'ichiro Taniguchi toont werken die eerder - door corona korter - te zien waren in Japanmuseum Het Sieboldhuis, Leiden: "Hecomi Hiroshima" en "Hecomi Nagasaki", beide 2020, tevens nieuwe werken, gebaseerd op 'Leiden' en op 'Het Valkhof Nijmegen'.
Kwartet MA: deep listening, Von Bingen, Bach, Cage, Morton Feldman, e.a.
25 juli 2021, om 14.00 uur en om 16.00 uur.
間 Ma concerten
2 juni 2021, 19.30 uur, en 12 juni 2021, 12.00 uur
Sjoukje Binsma, workshop 'Moments of MA', het ervaren van werken van Regula Maria Müller en Ken'ichiro Taniguchi. Duur: ruim 1 uur, Moments of MA
2septe22 september 2020 t/m 14 februari 2021, Japanmuseum Het Sieboldhus, Leiden, expositie "The Bomb", ter nagedachtenis aan 75 jaar geleden de atoombommen. Ken'ichiro Taniguchi toont twee Hecomi Sculpturen, die zijn gebaseerd op de plattegronden van Hiroshima en Nagasaki.mber 2022 september 2020 t/m 14 februari 2021, Japanmuseum Het Sieboldhuis, Leiden, expositie "The Bomb", ter nagedachtenis aan 75 jaar geleden de atoombommen. Ken'ichiro Taniguchi toont twee Hecomi Sculpturen, die zijn gebaseerd op de plattegronden van Hiroshima en Nagasaki.20 t/m 14 februari 2021, Japanmuseum Het Sieboldhuis, Leiden, expositie "The Bomb", ter nagedachtenis aan 75 jaar geleden de atoombommen. Ken'ichiro Taniguchi toont twee Hecomi Sculpturen, die zijn gebaseerd op de plattegronden van Hiroshima en NagasakHet jaarprogramma 2021 in PHŒBUS•Rotterdambegint in mei 2021, vanwege corona later dan gepland: met Regula Maria Müller (CH/NL) en Ken'ichiro Taniguchi (J).
Opening 16 mei 2021, 15-18 uur. Gelieve aanmelden via mail of 06-46616553.
22 september 2020 t/m 14 februari 2021, Japanmuseum Het Sieboldhuis, Leiden, expositie "The Bomb", ter nagedachtenis aan 75 jaar geleden de atoombommen. Ken'ichiro Taniguchi toont twee Hecomi Sculpturen, die zijn gebaseerd op de plattegronden van Hiroshima en Nagasaki.
Leiden verkennend i.v.m. Het Sieboldhuis, werd de stad Leiden voor Ken'ichiro en Aayako Taniguchi ook onderwerp voor een Hecomi Sculptuur en voor een foto met installatie van de verschillende elementen, waaruit de sculptuur bestaat.
'The Result, over tijd t.t.v. corona', 28 augustus t/m 5 oktober 2020 expositie PHŒBUS•Rotterdam, galerieruimte bel-e
9 H I S T O R I E S – standing sculptures
klik op de foto's voor de geschiedenis van een sculpture
'The Result, over tijd t.t.v. corona', 28 augustus t/m 5 oober 2020 expositie PHŒBUS•Rotterdam, galerieruimte bel-etage'The Result, over tijd t.t.v. corona', 28 augustus t/m 5 oktober 2020 expositie PHŒBUS•Rotterdam, galerieruimte bel-etage
Expositie 2021, 'Corona : the Result'.
Met Eva-Maria Schön, Esther Bruggink, Célio Braga, Simon Benson, Barbara Helmer, Michael Toenges, Yvonne van de Griendt, Ken'ichiro Taniguchi, Anne Marie Finné, Bernard Villers, Daniel Dutrieux, Jadranka Njegovan, Mark Cloet, Stefan Gritsch,Jan Smejkal, Regula Maria Müller, Dominique De Beir
Veel kunstenaars werkten tijdens corona 'gewoon' geconcentreerd door,
anderen 'extra' geconcentreerd. Soms ook blij met minder lesuren op academies, maakten zij werk waaraan langer dan gebruikelijk is besteed. Aan tekeningen van Anne Marie Finné en Jadranka Njegovan is tot drie maanden gewerkt. Anderen thematiseerden de corona-tijd - zoals Eva-Maria Schön met haar 'gemaskerde gezichten'. Ken'ichiro Taniguchi maakte werken, 'Garactering' waarin restmateriaal werd hergebruikt - minder afgewerkt, minder duur – maar vrij en humoristisch:
2019
woensdag 6 (opening met kaart), do 7 t/m zo 10 februari, 11-19 uur
Van Nellefabriek, Van Nelleweg 1, tram 38 vanaf CS, veel parkeerplaatsen
Johan van Oord – A3, ontwikkeling composities, werken daaruit ontstaan
Sarah van der Lijn – abstracte compositie in kleurpotlood / pigment, papier
Hans Houwing – wandobjecten gaas (+ boekuitgave)
Ken'ichiro Taniguchi – 'Rotterdam', 'Rotterdam'
Vanaf oktober 2018 tot zomer 2019 Ken'ichiro Taniguchi in Rijksmuseum Amsterdam, tijdelijke bruikleen van galerie PHŒBUS•Rotterdam aan het Rijksmuseum. Ken'ichiro Taniguchi, Hecomi Study - 'Green Remains' [gebaseerd op de groene gebieden rond Veluwe, Veluwezoom, Arnhem, Apeldoorn], 2016-18.
7 okober 2018: oplevering Ken'ichiro Taniguchi,
"Hecomi Study - The exploration of Sapporo's shape".
Drie werken:
een hangende drie-dimensionale sculptuur 6.20 x 7.00 x 5.80 m.;
een hangende 2-dimensionale plattegrond van Sapporo, in kleine stukken verdeeld, uitgaande van de rivieren in de stad - beide werken in carbon, stainless steel, gespoten lak; een wandreliëf in aluminium/gespoten lak - die de plattegrond in losse delen toont.
Ken'ichiro Taniguchi, "Hecomi Study - The exploration of Sapporo's shape". Film over de productie en plaatsing, gesproken tekst Ken'ichiro Taniguchi. 16 minuten.
Ken'ichiro Taniguchi, "Hecomi Study - The exploration of Sapporo's shape". Film over de productie en plaatsing, gesproken tekst Ken'ichiro Taniguchi. 16 minuten.
10 september t/m 22 oktober 2017 expositie Ken'ichiro Taniguchi
Ken'ichiro Taniguchi, 'Green Remains', 2016-2017.
Rechts: Ken'ichiro Taniguchi, "Hecomi Green remains" (oktober 2018-oktober 2019 tentoongesteld in Rijksmuseum Amsterdam, Aziatiche Afdeling): filmpje van het werk roterend, in PHŒBUS•Rotterdam.
Klik op de foto rechts om het filmpje te bekijken.
Ken'ichiro Taniguchi toont kleinere en grotere Hecomi, ook de nieuwe
"HecomiStudy #36 – Rotterdam", een hangende sculptuur, gebaseerd op de stadsplattegrond van Rotterdam.
z
september 2016 - januari 2017:
opening expositie CODA Apeldoorn, 'What Remains', curator Wim van der Beek,
15 kunstenaars. Werk van Ken'ichiro Taniguchi: 'Green Remains in the Netherlands'.
7 maart 2015 vanaf 15.00 uur, doorlopend tot Museumnacht:
Ken'ichiro Taniguchi - ontmoeting en toelichting op nieuwe 'Hecomi'-sculpturen.
zaterdagavond 7 maart: 19.00-23.00 uur geopend tijdens Museumnacht met '25'.
boekuitgave:
Ken'ichiro Taniguchi, Hecomi Study 2002-2014, februari 2014, ISBN 978-90-75593-18-1
Klik op de foto om het boek te bekijken
agenda 2012-2014
ART Rotterdam / PHŒBUS•Rotterdam, 5 t/m 9 februari 2014, kunstbeurs in de Van Nelle Ontwerpfabriek, Rotterdam - samen met Charl van ARK en Mark Cloet.
Boekuitgave: Ken'ichiro Taniguchi, Hecomi Study 2002-2014, februari 2014, ISBN 978-90-75593-18-1
elders zomer 2013, verblijf in kunstenaarsinitiatief/bronsgieterij MIET, Beers bij Cuijk
Ken'ichiro Taniguchi, "Hecomi Study # 22 ontwikkeling van de Melkkoppad Hecomi",28 april t/m 17 juni 2012 in PHŒBUS•Rotterdam
elders vanaf 17 juni 2012, Museum Rotterdam, Schielandhuis: '1000 jaar Rotterdam', waarin de 'Rotta Nova Hecomi' van Ken'ichiro Taniguchi
elders van 24 november 2012 t/m 13 januari 2013 neemt Ken'ichiro Taniguchi deel aan 'Souvenir', kunstenaarsinitiatief 38cc Delft (groepstentoonstelling)
Ken'ichiro Taniguchi, Hecomi 'Thanks to the Ants', Miet Air, Grensweg 6, Beers NL, 2013 aluminium, pvc, opl. 3, 17 x 37 x 20 cm.
Ken'ichiro Taniguchi, Hecomi Gietwerk Grensweg, Beers NL, 2013 brons, pvc, opl. 3, 53 x 29 x 4 cm.
Ken'ichiro Taniguchi, idem, met bronzen laag naar boven toe.
Ken'ichiro Taniguchi, Hecomi Choorstraat 53, Delft NL, 2012 pvc, scharnieren, schroeven, 11 x 58 x 12 cm.
Ken'ichiro Taniguchi, achterwand ART Rotterdam 2014, met drie Hecomi: Choorstraat Delft, Russia, Hecomi Van Nellefabriek 17 x 29 x 15 cm Ontwerpfabriek II, Rotterdam, 2013 brons, pvc, scharnieren, schroeven, 17 x 29 x 15 cm.
Ken'ichiro Taniguchi, Hecomi Van Nelle Ontwerpfabriek III, Rotterdam, 2013 brons, pvc, scharnieren, schroeven, 51 x 48 x 5.5 cm.
Ken'ichiro Taniguchi, Hecomi Van Nelle Ontwerpfabriek IV, Rotterdam, 2013, pvc, scharnieren, schroeven, 24 x 17 x 8.5 cm.
Over de 'Melkkoppad Hecomi'.
Deze hecomi is gebaseerd op een opening, slijtageplek in het plaveisel van het Melkkoppad, de straat tussen museum Boymans-Van Beuningen, de Kunsthal en het Natuurhistorisch Museum. Ken heeft de hecomi in 2008 ontdekt en gedurende drie jaar gevolgd. Oorzaak van de hecomi was een boomwortel onder het plaveisel; geluk was de langzame groei daarvan. Er zijn nu twee grote sculpturen, een hangend aan de wand en een vrij in de ruimte, in acht lagen ontstaan, evenals acht kleinere werken, op de verschillende groeistadia van de hecomi gebaseerd. Plus fotowerken en handgewreven blinddrukken op papier.
De ontwikkeling van de hecomi (tot de boomwortel in 2011 is weggehaald) is in acht stadia vastgelegd. Van het silhouet zijn opvouwbare sculpturen gemaakt, plus foto's en met de hand gemaakte blinddrukken.
Ken'ichiro Taniguchi, 'Melkkoppad Hecomi' 2012 - voorbereiding 2010
Ken'ichiro Taniguchi, 'Melkkoppad Hecomi' 2012 - gelaagd, acht lagen achter elkaar
Ken'ichiro Taniguchi, 'Melkkoppad Hecomi' 2012 - alle acht lagen samengebracht
Ken'ichiro Taniguchi, detail expositie 'Hecomy Study # 22: ontwikkeling Melkkoppad'
Ken'ichiro Taniguchi, Rotta Nova Hecomi, 2011, gebaseerd op de archeologische vondst o.b.v. BOOR (Bureau Oudheidkundig Onderzoek Rotterdam), van een rieten vlechtwerk in de Rotta Nova opgraving 2010, Collectie Museum Rotterdam.
Rotta Nova Hecomi
Ken'ichiro Taniguchi, kunsttoepassing CJIB (Centraal Justitieel Incasso Bureau), Leeuwarden, gebouw Claus en Kaan Architecten, opdracht Rijksgebouwendienst, realisatie 2012
Ken'ichiro Taniguchi, presentatie van ideeën in 2009 voor de realisatie van de opdracht van de Rijksgebouwendienst voor het CJIB-gebouw in Leeuwarden, Claus en Kaan Architecten 2012. De verschillende hecomivormen zijn gebaseerd op vondsten in de elf vestigingen van het CJIB sinds de oprichting in Utrecht in 1990.
In 2010 tijdens een artist-in-residence in KIK Meppel is de vloer van de melkfabriek, die in het pand ooit gevestigd was, uitgangspunt voor een autonome sculptuur en een blinddruk in oplage.
Ken'ichiro Taniguchi, 'Hecomi [Cheese from KIK]' sculptuur, uitvouwbaar, tot ca. 1.80 m., gelaagd, plastik/scharnieren.;
tevens vindplaats; en 'fingerprint', gebaseerd op de 'Cheese from KIK'-sculptuur (onder: getoond op Kunstrai 2012)
nominatie THIEME Art Award, Art Amsterdam 2009,
presentatie van een fotowerk en sculptuur n.a.v. een 'hecomi' gevonden in Berlijn
Ken'ichiro Taniguchi, fotowerk, zevendelig, 2009, voor Thieme Art Award
Ken'ichiro Taniguchi, vrijhangende, opvouwbare sculptuur, nominatie Thieme Art Award 2009
Ken'ichiro Taniguchi, idem, detail
Ken'ichiro Taniguchi, topografische kaart van de stad Rotterdam met 100 vindplaatsen voor "Hecomi", werkperiode april-juni 2008, 100 x 141.6 m. (opl. 50 in rol, 200 gr. papier; opl. 200 gevouwen, 90 grams papier). Uitgave PHŒBUS•Rotterdamfebruari 2009, ISBN 90-75593-16-7.
rechts: Ken'ichiro Taniguchi, installing mobile in exhibition "Hecomi# 16", 2009.
Ken'ichiro Taniguchi, expositie "Hecomi# 16",PHŒBUS•Rotterdam respectievelijk:
[floor kitchen Phoebus] (links) en [Holland Amerika kade]
klik aan voor pers over Ken'ichiro Taniguchi:
Ken'ichiro Taniguchi vindt een complexe 'hecomi' in een tegelpatroon (Eendrachtsweg 61 Rotterdam); overzicht van in Rotterdam gevonden 'hecomi's' tijdens de eindpresentatie in Duende na drie maanden verblijf in gastatelier
Ken'ichiro Taniguchi, "Hecomi", 2006-2007, opvouwbare objecten in hout, kunststof, karton, metalen scharnieren
Ken'ichiro Taniguchi, het zoeken van vindplaatsen van 'hecomi'
Expositie 'Hecomi' #4, 2004:
kleine, opvouwbare hecomi, gedocumenteerd met foto en signatuur, bijna alle vormen zijn gevonden tijdens een reis van Japan via Siberie, West-Europa, Zuid-Europa, Egypte, India, Indonesie en weer terug naar Japan in 2003.
Ken'ichiro Taniguchi, de twee werken. 'Bird' en 'Laughing Crab', vroege hecomi's uit 2001, die in mei 2002 in de expositie "Your Private Sky [n.a.v. Richard Buckminster Fuller]" op de RAI / ART Amsterdam werden getoond - dit was het begin van de samenwerking tussen Ken'ichiro en PHŒBUS•Rotterdam.