Mark Cloet toont in '33 33', expositie t.g.v. de verjaardag van PHŒBUS•Rotterdam 28 januari 2023:
Mark Cloet, "Aigle", 2022, tekening potlood en aquarel (Plank), Grand Aigle 1.10 x 75 cm., op Arches Zwaar, Derwent Sketching Wash Pencils – Graphit - Aquarelle
Mark Cloet verrast op 9 mei 2021 door aan kunstenaar/vriendin niet alleen één, maar ook een extra serie van zeven, en daarnaast twee grote aquarellen van elk 1.53 x 1.03 m. mee te geven. Voor de 'Tulpomanie', het project waarbij een aantal kunstenaars aansluiten bij de expositie van Regula Maria Müller. Zie: 16 mei - 3 september 2021, Expositie kappisten .

'The Result, over tijd t.t.v. corona', 28 augustus t/m 11 oktober 2020 expositie PHŒBUS•Rotterdam, galerieruimte bel-etage
Veel kunstenaars werkten tijdens corona extra geconcentreerd door.
Sommige kunstenaars hebben om redenen nèt dat ene uurtje en een
hoekje van de tafel benut. Anderen thematiseerden de corona-tijd.
met Eva-Maria Schön, Esther Bruggink, Célio Braga, Simon Benson, Barbara Helmer, Michael Toenges, Yvonne van de Griendt, Ken'ichiro Taniguchi, Anne Marie Finné, Bernard Villers, Daniel Dutrieux, Jadranka Njegovan, Mark Cloet, Stefan Gritsch,
Jan Smejkal, Regula Maria Müller, Dominique De Beir

11 oktober 2019 - 24 november 2019
Mark Cloet, Part II, tekeningen 2019 in aquarelpotlood/Fabriano (klein) en Rives Arches (1.55 x 1.05 m.).



Mark Cloet, 2019, drie tekeningen: aquarelpotlood, water, pigment/papier, 21 x 21 cm.
Mark Cloet, 2019, aquarelpotlood, water, pigment/papier, 21 x 21 cm.
Mark Cloet, 2019, aquarelpotlood, water, pigment/papier, Arches Rives, 1.52 x 1.02 m.



Mark Cloet, 2019, detail van: aquarelpotlood, water, pigment/papier, Arches Rives, 1.52 x 1.02 m.
Mark Cloet, 2019, aquarelpotlood, water, pigment/papier, Arches Rives, 1.52 x 1.02 m.
Mark Cloet, 2019, detail van: aquarelpotlood, water, pigment/papier, Arches Rives, 1.52 x 1.02 m.



Mark Cloet, 2019, detail van: aquarelpotlood, water, pigment/papier, Arches Rives, 1.52 x 1.02 m.
Mark Cloet, 2019, twee tekeningen: aquarelpotlood, water, pigment/papier, Arches Rives, 1.52 x 1.02 m.
Mark Cloet, 2019, aquarelpotlood, water, pigment/papier, 21 x 21 cm.



Mark Cloet, 2019, aquarelpotlood, water, pigment/papier, 21 x 21 cm.
Mark Cloet, 2019, aquarelpotlood, water, pigment/papier, 21 x 21 cm.
Mark Cloet, 2019, aquarelpotlood, water, pigment/papier, 21 x 21 cm.



Mark Cloet, 2019, aquarelpotlood, water, pigment/papier, 21 x 21 cm.
Mark Cloet, 2019, aquarelpotlood, water, pigment/papier, 21 x 21 cm.
Mark Cloet, 2019, aquarelpotlood, water, pigment/papier, 21 x 21 cm.


Mark Cloet, 2019, aquarelpotlood, water, pigment/papier, 21 x 21 cm.
Mark Cloet, 2019, aquarelpotlood, water, pigment/papier, 21 x 21 cm.
Solo projectruimte, 'États des Lieux – over Witlicht en Donkere Plekken', tekeningen in potloden op papier, 2019.
Expositie te zien vanaf 20 augustus 2019, welkom do-zo 12.30-17.30 uur
opening: zondag 15 september 15-18 uur. T/m zondag 6 oktober.
Drie exposities – bijna-solo – en het Ladekastproject



Mark Cloet, foto van tekentafel van Mark Cloet, 2-19, met tekenboekje van schoonvader, daarin tekening met aquarel van penseel en boekje door Mark Cloet; tekening penseel en tekenboekje door Mark Cloet, 2019, in potlood en aquarel op papier; penseel.
Mark Cloet, tekening, 2019, in potlood en aquarel / papier, 21 x 21 cm.
Mark Cloet, detail installatie PHŒBUS•Rotterdam, projectruimte: tekenboekje op sokkel; twee tekeningen, 2019, inpotlood en aquarel (met purpura mortem), op Rives Arches, elk 1.55 x 1.05 m.


Marc Cloet, tekening in potloden op papier, 2019, 20 x 22 cm.
Deze tekening was het antwoord van Mark Cloet na toesturen nieuwjaarswens op de ansichtkaart uit Museum Boijmans-Van Beuningen, waarop afgebeeld een brief van Manet aan 'Chère Madame', je vous envoye la première prune de mon jardin…'. Mark stuurde: 'Chère Mirjam, … le tout premier dessin de l'année 2019'!
'25' 25 januari t/m 9 maart 2015
![/images/cloet/15/fCloet15-25C-stone-_463-1200-th.jpg '25' - detail groepstentoonstelling
Mark Cloet, ‘Matamoros’, 2014, dodenfluitje, keramiek [Mexico, 20e eeuw], vijf wiggen, aluminium. / C-stone, 2014, 21 stenen in doos 2013.
PHŒBUS•Rotterdam](/images/cloet/15/fCloet15-25C-stone-_463-1200-th.jpg)
ART Rotterdam 2014 – Mark Cloet, Ken'ichiro Taniguchi, Charl van Ark
![/images/cloet/13/fCloet13-matamoros%20PHOEBUS%20Rdam%20-%20ART%20Rdam14-_-th.jpg Mark Cloet, 'Matamoros', 2014, dodenfluitje, keramiek [Mexico, 20e eeuw],
vijf wiggen, aluminium.
PHŒBUS•Rotterdam](/images/cloet/13/fCloet13-matamoros PHOEBUS Rdam - ART Rdam14-_-th.jpg)


Mark Cloet, 'Matamoros', 2014, dodenfluitje, keramiek [Mexico, 20e eeuw], vijf wiggen, aluminium.
Mark Cloet, C-stone, 22 karaats goud, geciseleerd, op bronzen sokkel, 1.51 m. 2014.
Mark Cloet, installatie C-stone, 2014, 21 stenen in doos 2013.


Mark Cloet, C-Stone, 2013, vijf stenen in doos aan muur, aluminium.
Mark Cloet, installatie C-stone, 2014, 21 stenen in doos 2013; links op de foto Charl van Ark, 'Doppelbett' 2012, olie/doek, 0.40 x 0.60 m.; rechts langs de rand van de wand drie 'Hecomi' van Ken'ichiro Taniguchi.
Tijdens de ART Rotterdam 2014 toont Mark Cloet toont twee soorten werk:
– C-Stone. Dit zijn werken die bestaan uit stenen die binnen een omhulling in de vorm van een doos zijn gegoten, m.b.v. vele kleine gietkanaaltjes, die later worden losgehaald en. Mark Cloet noemt het de 'renaissance van een steen in eigen omhulling' – overigens zonder doel God of de natuur te evenaren. Het gaat om het leren kennen van de steen. Een steen is in goud geciseleerd en voorzien van vele tekentjes '22K'; deze ligt op een bronzen sokkel van 1.51 m. hoog, kristallen kap. Installatie van 21 stenen op de vloer.
'Matamoros' is de titel van een werk van Mark Cloet, genoemd naar een stadje aan de grens tussen Texas USA en Mexico (tegenwoordig erg in het nieuws door de afschuwelijke repercussies van de kartels in dit gebied). Het werk werd daar geconcipiëerd. Hoewel het woord 'matamoros' eigenlijk 'schreeuwlelijk', 'druktemaker' of 'patser' betekent, ligt het stadje in een natuurgebied dat bekend staat om de stilte alom, 'Sound of Silence in Chihuahua en Coahuila'. Het werk is geïnspireerd op het gebruik van een groep Mexicaanse Indianen om in het vuur van de crematie een zg. 'dodenfluitje' van klei te bakken, dat de 'geest' van de overledene zou bevatten. Het werd gebruikt om met de dode te communiceren, of ook, om na de crematie naburige dorpen van het gebeurde op de hoogte te stellen. Het begin 20ste eeuwse fluitje heeft de vorm van een schedel en is in dit werk gecombineerd met wiggen van volgegoten aluminium. In ander werk van Mark Cloet worden wiggen gebruikt om vormen van stenen te stutten, hier functionerenzijn ze als losse elementen - overigens betekent het woord 'cloet' onder meer 'wig'.
15 augustus t/m 15 september 2013, opening zondag 8 september:
Janna Huyghe, Goudveil -installatie [zwevend, fictief terras], 2013,
roestvrij staal, tuin PHŒBUS•Rotterdam
Mark Cloet, expositie/installatie 'C-Stone' 2013 - met dank aan Donna
Masson Sweigard, goudsmid en Alfonzo Magdiel, student Fulbright College Texas
![/images/cloetjanna/cloet13janna/fCloet13Janna-zwT1dt-P1370881-1100-th.jpg Janna Huyghe, Goudveil - installatie [zwevend, fictief terras], 2013, roestvrij staal
PHŒBUS•Rotterdam](/images/cloetjanna/cloet13janna/fCloet13Janna-zwT1dt-P1370881-1100-th.jpg)
![/images/cloet/13/fCloet13-Jannana-08-16%2015.26.37-1100-th.jpg Janna Huyghe, Goudveil - installatie [zwevend, fictief terras], 2013, roestvrij staal
PHŒBUS•Rotterdam](/images/cloet/13/fCloet13-Jannana-08-16 15.26.37-1100-th.jpg)

Mark Cloet, expositie/installatie 'C-Stone' 2013, sculpturen, i.e. stenen in dozen in aluminium, brons, kunststof (3D printer), vuursteen, zilver, 4 x 7 x 1 cm. en goud, 6 x 3,2 x 0,8 cm. (foto's Janna Huyghe en Mirjam de Winter)

















'Zoveel fraaier is in elk opzicht wat de natuur heeft gemaakt dan wat de kunst na probeert te maken· Daarom kan ik die ene haan nooit genoeg prijzen : Pythagoras. Nadat hij in zijn eentje alles was geweest : filosoof, man, vrouw, koning, burger, vis, paard, kikker en ik geloof zelfs spons, vond hij geen wezen rampzaliger dan de mens, omdat als al het andere tevreden is met de grenzen die de natuur stelt, alleen de mens de grenzen van zijn lot te buiten wil gaan.'
Uit : Lof en Blaam - Lof der Zotheid - Erasmus - 1508 -
Mark Cloet
Mark ziet, denkt en doolt, raapt een steen op, tekent en tekent een steen steeds weer.
Vormt deze in plastiline, maakt een silikonenmal, vult ongeveer twintig openingen met was. Maakt stokjes aan de geloste wasvormen, bouwt er wassen doosjes omheen, plaatst gietkroesjes. De doosjes, buisjes, gietkroesjes en steenvormen worden vele malen in een kwartssteenmengsel gedoopt, dat op hoge temperatuur in een oven wordt gebakken, terwijl de was wegsijpelt. In de holle ruimtes wordt schoongemaakt. En aluminium gegoten. Honderden gietkanaaltjes en ca. twintig gietkroesjes worden weggewerkt, nadat de steenvormen en doosvormen zijn losgesneden. Het stof wordt verwijderd.
Men kan een, de steen bestuderen en benoemen, maar niet namaken.
Laat staan de werkelijkheid of natuur verbeteren (wedijveren met God).
Geen sprake van zelfbewuste renaissancistische pretentie, integendeel.
Het project kreeg vorm in samenwerking met Alfonso Machdiel,
Mexicaans student aan de UTPA en de italiaanse edelsmid Donna Mason Sweigard.
Onderzoek brengt de steen dichter bij, er is een methodiek, een gezamenlijk proces.
Een delen van verwondering over iets dat tegelijk alles en niets is.
De houding is een van beschikbaarheid en openheid.
Renaissance van de steenvorm in een omhulling.
Intiem. Het heilige der heiligen is met zorg omgeven.
Mark Cloet exposeerde in PHŒBUS•Rotterdam in 2000; preview tijdens de ART Amsterdam 2011; in PHŒBUS•Rotterdam solo 2011: 'schragen en stellingen' met tekeningen op papier en in brons



Mark Cloet, werken in brons, cire perdue
Mark Cloet, detail expositie 'schragen en stellingen' met wandobjecten in brons, voor een deel getoond op een tafel.




Mark Cloet, een bronzen wandobject, cire perdue, ca. 80 kg.
wijze van bevestiging en voor- en zijaanzicht



Mark Cloet, atelieropname, een stapel tekeningen op papier (beschouwd als een sculptuur - als één werk);
en werken in brons (om neer te leggen of om aan de wand te hangen)
Mark Cloet, overzicht galerieruimte beletage tijdens inrichting
Mark Cloet toont naast bronzen een stapel tekeningen, die hij als één werk, een sculptuur beschouwt; slechts de bovenste drie tekeningen worden als aparte werken beschouwd



Mark Cloet, 'Denktak', l. 1.08 x ø kopje 0.06 m.
Mark Cloet, 'Kader I + II', brons, elk 0.36 x 0.28 m.