Esther Bruggink toont in '33 33', expositie t.g.v. de verjaardag van PHŒBUS•Rotterdam 28 januari 2023:
expositie '33 33', respectievelijk
Ken'ichiro Taniguchi, 'Hecomi', Melkkoppad I - VIII, ingevouwen", 2012
Dominique De Beir, "Planche dentelle", 2021
Esther Bruggink, 'Nigella Damascena in Quarantaine' 2020
Esther Bruggink, "Hortus Consolatio" (wandcompositie met witte bloemen in cirkel), 2019,
heldere polyesterfilm en acryl. ca. 50 x 50 x 5 cm.
Esther Bruggink, 'Millefleurs' - 2019, mobile, hangend, in kleur, acryl op heldere polyesterfilm, ca. 41 x 15 x 14 cm. ; 19 seconden
Zie ook de foto rondleiding over '33 33' - dank aan Jaap Pameyer.
ART Rotterdam februari 2023, PHŒBUS•Rotterdam, 'Main Section':
Esther Bruggink, 'Millefleurs' 2022, kleurpotlood en wit potlood op polyesterfilm, uitgeknipt en in lagen vastgezet met steekjes borduurzijde en transparante kralen, 165 x 72 x 9 cm. Foto: Simon van Boxtel. Idem details.
Esther Bruggink, 'Nigella Damascena in Quarantaine', 2020, o.a. polyestefilm, borduurzijde, messingdraad, 44 x 24 x 16 cm.
Esther Bruggink, 'Viola in Quarantaine', 2020, idem, 45 x 20 x 20 cm.
Esther Bruggink, 'Delphinium Belladona in quarantaine', 2020, idem, 22 x 12 x 12 cm.
nb 'Viola' en 'Nigella' zijn geëxposeerd in "Rondom Mondriaan", 2022, Kunstmuseum Den Haag.
2 april t/m 25 september 2022, 150 jaar Mondriaan, Kunstmuseum, Den Haag,
Esther Bruggink neemt deel met twee werken: 'Delphinium Belladona in Quarantaine', 2020 en 'Viola in Quarantaine, 2020'.
dinsdag 20 september 2022, 13.30 uur: bezoek in Kunstmuseum Den Haag aan de expositie 'Rondom Mondriaan', waaraan Esther Bruggink met twee werken meedoet,
de 'Delphinium Belladona in Quarantaine', 2020 en 'Viola in Quarantaine', 2020.
Aanwezig: Esther Bruggink en Mirjam de Winter.
voorjaar t/m 22 mei 2022: The Right Size XL, PHŒBUS•Rotterdam
18-22 mei 2022: ART Rotterdam/ PHŒBUS•Rotterdam, Van Nellefabriek, Mainstream stand 6.
Idee ART Rotterdam / PHŒBUS•Rotterdam 2022:
The Right Size and the inspiration of an 18thC Medaillon
Geïnspireerd door een geërfd 18de eeuws medaillon, vroeg ik aan kunstenaars een klein werk te maken, bijvoorbeeld een minuscule tekening die kan worden geplaatst tussen twee glasplaatjes in een ander, gekocht medaillon, dat kan worden geopend. Plus, een werk dat daarmee een relatie aangaat - maar op geheel andere schaal! Dus een groter werk, in goede verhouding tot het kleine werk.
Toon van Borm (BE), Célio Braga (BR/NL), Esther Bruggink (NL),
Dominique De Beir (FR), Bea Emsbach (DE), Anne Marie Finné (BE), Hanna von Goeler (CH/USA), Stefan Gritsch (CH), Hans Houwing (NL),
Susanne Humrich (DE) , Sarah van der Lijn (NL), Regula Maria Müller (CH/NL), Jadranka Njegovan (HR/NL), Sara Nuytemans (BE/NL), Sibylle von Preussen (DE),
Amparo Sard (E), Eva-Maria Schön (DE), Jan Smejkal (CZ/DE),
Ken'ichiro Taniguchi (JP), Michael Toenges (DE)
I would like to escape from the watery depths, to become human and live in the golden sunshine!
Zo zingt de kleine zeemeermin uit het sprookje van Andersen, in Dvorak's opera "Rusalka". In haar verlangen naar de prins offert zij haar stem en haar onsterfelijkheid. Zij verliest zichzelf in kwetsbaarheid en de prins moet haar laten gaan... Vol verdriet lost zij op in het schuim van de zee. De sculptuur is gemaakt van transparant materiaal waar doorheen, afhankelijk van de lichtval, een structuur van aders of schubben te zien is. De longen, aan de buitenkant op de rug geplaatst, verwijzen naar engelenvleugels...
This is how the little mermaid from Andersen's fairy tale sings, in Dvorak's opera "Rusalka". In her longing for the prince, she sacrifices her voice and her immortality. She loses herself in vulnerability and the prince has to let her go... Full of sorrow she dissolves in the foam of the sea. The sculpture has been made of a transparent material through which, depending on the light, a structure of veins or scales can be seen. The lungs, placed outside on the back refer to angel wings...
Esther Bruggink, najaar 2021:
groepsexpositie in 'Nardinclant', tuin Laren, groepsexpositie 'Septembergras', landgoed Akerendam, Beverwijk
Esther Bruggink, ART Rotterdam 2021, PHŒBUS•Rotterdam, Main Section
(samen met Anne Marie Finné en Jadranka Njegovan).
NB. 'Viola in Quarantaine' en 'Delphinium Belladona in quarantaine', 2020, zijn opgenomen in de expositie 'Rond Mondriaan' in Kunstmuseum Den Haag, 2-4 t/m 25-9-2022.
In de zomer 2021 doet Esther Bruggink mee met drie 'Tulpen', aquarel op polyesterfolie,
in het kader van de expositie 'Kappisten'. Esther vond het gedicht van Hondius, 1622:
Laet de schilders al te mael
Vrij haer best doen in haer tael,
Om alleen maer dese bloemen
Met haar verwen te benoemen.
Al haer conste licht in d'assen,
Want in mijnen hof alleen
Aen dees bloem meer verwen wassen
Dan sy connen onderscheen.
'The Result, over tijd t.t.v. corona', 28 augustus t/m 11 oktober 2020 expositie PHŒBUS•Rotterdam, galerieruimte bel-etage
Veel kunstenaars werkten tijdens corona extra geconcentreerd door.
Sommige kunstenaars hebben om redenen nèt dat ene uurtje en een
hoekje van de tafel benut. Anderen thematiseerden de corona-tijd.
met Eva-Maria Schön, Esther Bruggink, Célio Braga, Simon Benson, Barbara Helmer, Michael Toenges, Yvonne van de Griendt, Ken'ichiro Taniguchi, Anne Marie Finné, Bernard Villers, Daniel Dutrieux, Jadranka Njegovan, Mark Cloet, Stefan Gritsch,
Jan Smejkal, Regula Maria Müller, Dominique De Beir
klik op de afbeeldingen om de video's af te spelen...
Esther Bruggink, 'Viola in Quarantaine', 2020, o.m. polyesterfilm, borduurzijde, messingdraad, textiel, 45 x 20 x 20 cm. (werk getoond op Art Rotterdam 2021); 23 seconden
Esther Bruggink beeldende werken 2001-2020 op het thema 'Hortus Conclusus'. Cora Schmeiser, vijfstemmige zang naar de muziek 'Ortus Conclusus', Diözesan- en Dombibliotheek, Keulen 1310; Esther Bruggink (film/montage); PHŒBUS•Rotterdam; 3.20 minuten.
Esther Bruggink, 'Persephone' 2018, sculptuur: metaaldraad, tule, borduurzijde, hxbxd 37 x 27 x 37 cm; 14 seconden.
Esther Bruggink, "Into Your Hands", solo galerie beletage
19 mei t/m 7 juli 2019, daarna in de zomer op afspraak geopend
Esther Bruggink neemt deel aan de gezamenlijke expositie in alle ruimtes van:
Daniel Dutrieux, Bernard Villers, Eva-Maria Schön, Barbara Helmer,
Esther Bruggink en Regula Maria Müller, 10 maart t/m 10 mei 2019
Voor de expositie maakte zij drie werken met de titel 'Gebedsnoot'. Deze zijn geïnspireerd op de expositie 'Small Wonders' in het Rijksmuseum 2017, met middeleeuwse, kleine houten sculpturen, met uiterst minutieus fijn beeldsnijwerk; en op de natuurtekeningen van de zoöloog Ernst Haeckel. Daarbij is het spannend dat de symmetrie die vaak in de tekeningen van plantaardige elementen van Haeckel is te zien, door Esther wordt gebroken. Het gebruikte materiaal is borduurzijde en polyersterfilm; de hoogte van de werken is ca. 7 cm., de breedte max. 17 cm.
Esther Bruggink, 'Gebedsnoot', 2019, borduurzijde/polyesterfolie, ca. h. 7 cm. x b. max. 17 cm.
Esther Bruggink, 'To [dis-]appear', expositie solo projectruimte.
4 maart t/m 15 april 2018, tevens geopend tijdens Museumnacht 010.
Dinsdag 20 maart 2018 om 14:00 uur: rondleding door Esther Bruggink in het Rijksmuseum langs werken die haar inspireren. Esther Bruggink is kunstenaar en professioneel rondleider in het Rijksmuseum en het Stedelijk Museum Amsterdam.
Esther Bruggink verbindt in vier werken thema's uit sprookjes, mythes
en de klassieke kunstgeschiedenis aan haar persoonlijke belevingswereld.
Transparante en lichte materialen geven haar figuren iets kwetsbaars en vluchtigs
- alsof ze aarzelen tussen een wereld van verlangen en van concrete beperking...
In de video 'Vaselisa' 1999 spreekt een alsmaar ronddraaiend papieren popje
'she said, she would make my wish come true' - de hoop lijkt het hier te winnen van de geloofwaardigheid. De vrolijk dansende papieren popjes in 'Springtime' 2018 zijn een beeld van ongedwongen luchtigheid. In het licht van de sculptuur 'Persephone', ook uit 2018, verwijzen zij misschien naar deze Griekse godin in de tijd dat alles nog goed was - voor haar ontvoering naar de onderwereld door Hades. 'Persephone' is een zittende figuur, die in haar transparante borduursels maar ten dele zichtbaar wordt. Het granaatappelmotief verwijst daarbij naar het eten van de verboden vrucht en daarmee naar het overschrijden van de grens tot een andere wereld. Persephone kwam in de lente tevoorschijn en verdween in de winter weer naar de onderwereld... In het werk 'Rapunsel' 2017 heeft Esther een vroeg werk uit 2001 hernomen. In dit werk zijn een dunne huid en ongenaakbare blik gekoppeld aan lange vlechten van mohair en houtlijm, die aan de onderkant donker en 'aards' gemaakt zijn met houtskool, en die in het gelijknamige sprookje verwijzen naar de ervaringen die zij in haar ontwikkeling van meisje naar vrouw heeft meegemaakt. Esther Bruggink geeft op dinsdag 20 maart 2018 om 14:00 uur een rondleiding in het Rijksmuseum langs werken die haar inspireerden.
Esther Bruggink exposeerde in 2001 in de expositie 'Hortus Conclusus/Hortus Ludi', samen met Frédéric Geurts. Haar werk bestond uit de fantastische 'Eenhoorn' in polyesterfilm, borduurgaren en ijzerdraad; uit de 'Rapunsel' in kalkpapier en borduurgaren en uit de 'Doornroosje', 2001, polyesterfilm en borduurgaren – samen een sprookjeswereld. Frédéric maakte een ijldunne 'vleugel' van transparent lichtblauw gaas - wanneer iemand er langsliep zou een zacht briesje het buitengevoel versterken.
In de zomertentoonstelling PHŒBUS•Rotterdam 2017 exposeerde Esther Bruggink z.t. 2016, borduursel, tule in borduurring [portret], 33,5 x 32 x 10 cm. – een kleine 'hortus conclusus', waarin een jong jongetje temidden van gras en planten ligt.
In 2004 maakt Esther Bruggink voor Den Haag Sculptuur de liggende sculptuur 'Rusalka'. Een tweede versie werd in 2019 in de expositie 'Into Your Hands" in PHŒBUS•Rotterdam tentoongesteld (helaas was het beeld van Rusalka - uit haar glazen kist ... - vandalismebestendig - toch gestolen.
Onder: zie de tekst van Anne Berk; foto's van Simon van Boxtel.
"Bij de aanblik van Rusalka hield ik mijn adem in [...]. Haar aderen zijn zichtbaar door haar doorzichtige huid en om te ademen is ze afhankelijk van de zuurstofflessen die als vleugels op haar rug zijn bevestigd. Dit wezen in haar glazen kistje is van een schoonheid die niet van deze aarde is [...]" Anne Berk, Kunstbeeld, 2006.
tekst Anne Berk