vanaf 1990 tot 2012, tot het moment van de keuze om geen werk meer te koop aan te bieden, heeft Gilbert van Drunen in PHŒBUS•Rotterdam geëxposeerd.
MAAR, Gilbert van Drunen toont in '33 33', expositie t.g.v. de verjaardag van PHŒBUS•Rotterdam 28 januari 2023:
"La Papesse", 2010, wereldbol van bone china porselein op draaischijf, Ø 0.48 m.
Klik op de foto om de film te bekijken
Geschiedenislees verder
In Phoebus nam Gilbert van Drunen in 1990 deel aan een ladekastproject, in 1994 volgde de eerste kleine solo (olieverf op doek en paneel). Sindsdien heeft hij regelmatig in PHŒBUS•Rotterdam geëxposeerd: 1998 "Wonderwheels", 1999 "Strand", 2000 "Equator", 2001 PHŒBUS•Rotterdam op de Art Rotterdam met "Lof der Zotheid - revisited" (telkens solo), deelname aan "Uit de Lof der Zotheid", KunstRAI 2001 (groepstentoonstelling), 2001 "New World Leaders" (solo keramiek), 2003 solo tekeningen, 2005 deelname aan "Perfors 1" (groep). In de expositie "FISHTORY", 2005, liet Gilbert van Drunen grote keramische beelden en tekeningen zien, in "Temporary Porcelain: Nieuwe doden, nieuwe kansen", 2007, porseleinen wandobjecten en grafiek (beide solo). In 2009 deelname aan de ART Amsterdam (groep). 2010: Art Rotterdam (samen met Willy de Sauter). 2011: 'Rimming The Earth', met potloodtekeningen en porseleinen globes, betekend (solo). 2011: RAW Art Fair Sculpture, installatie (solo). 2012: deelname Smart Projects, 'I'm losing more than I'll ever have' en Museum De Paviljoens Almere, 'De Nederlandse Identiteit' (beide groep).
Gilbert van Drunen werkt in verschillende kunstvormen. Niet alleen met traditioneel beeldende materialen zoals olieverf op doek, wrongelcaseïneverf op paneel en keramiek; maar ook met fotografie, video en muziek. De belangrijkste inspiratiebron van het werk in de jaren '90: het eensgezinde gevoel met mensen uit andere culturen die hij op verschillende plaatsen in de wereld opzoekt, de laatste jaren steeds vaker in Afrika. Zijn belangrijkste kunstkriterium: 'frisheid'. Het werk van Gilbert van Drunen vertoont een diversiteit aan invloeden die zich in complexe, vooral organische strukturen comprimeert en waarbij - als verrassing, en steeds meer: flarden van tekst kunnen worden ontdekt. Zijn werk neemt een bijzondere positie in binnen de beeldende kunst, maar reageert ook op gebeurtenissen uit het dagelijks leven en de wereldpolitiek. Vanaf 1998 worden naast tekeningen keramische werken gemaakt, daarna porseleinen werken.
In 2000 is een kunsttoepassing met keramische tegels aan een gevel van een flatgebouw in Maassluis gerealiseerd en zijn in 2002 onder meer grotere wandschilderingen gemaakt in Arti et Amicitiae en Tent., in 2003 in KW14, in 2004 in Archipel. Werkperiode Europees Keramisch Werkcentrum in Den Bosch, 2005 en 2009.
In 2001 gaf Gilbert van Drunen het boek "Village Contributions" uit (met afbeeldingen in zwart-wit en kleur, tekstbijdragen van Eppo van der Kleijn, Louwrien Wijers, Hassan al Sharif, Mirjam de Winter en Gilbert van Drunen); in 2007 verscheen een interview met Alex de Vries, "Zo vanzelfsprekend: een tekening die nooit af is", uitgave Amsterdams Grafisch Atelier. Later volgden andere teksten van Gilbert van Drunen, die in 2010 van het CBK Rotterdam de Hans Baaij Essayprijs toegekend krijgt - vlak na het boek, door Gilbert van Drunen gepubliceerd, 'Being European'. Naast publikaties van boeken: organisatie van discussies en muziekbijeenkomsten.
TEVENS: : 'RIMMING THE EARTH - global ourobouros, no women involved' - galerieruimte beletage, installatie hout / draaischijven, 16 globes, porselein (max. Ø 0.48 m.), betekend met keramisch potlood. De negen grote bone china porseleinen globes zijn gemaakt in 2011, in het EKWC, De Bosch.
Een superfancy kosmos met bewegende wereldbollen van bone china porselein, het materiaal vormt een uitstekende drager voor tekeningen en teksten. De wereldbollen zijn geplaatst op draaischijven in nissen en op planken in een houten installatie die uit twee delen bestaat. De werken refereren aan sociaal-politieke, religieuze, algemeen menselijke en persoonlijke geschiedenissen. De installatie is een poging om de 'ouroboros' en het concept van de antichrist te begrijpen.
Gilbert van Drunen, 2011, porceleinen globes en tekeningen in potlood 1 x 1.40 m.
yiuiuyiuyyi
'25' 25 januari t/m 9 maart 2015
10 t/m 19 juni 2012: expositie over beeldende kunst en taal t.t.v. POETRY International in PHŒBUS•Rotterdam (groep)
Gilbert van Drunen, 'La Papesse' 2011, tevens werken van Toine Horvers, Karen Herwegh, Simon Benson, Toon van Borm (rechtsachter Piet Dirkx)
Gilbert van Drunen, 'HUNGER', uit het ladekastproject, curator Simon Benson, 2010 'In My Own Words, In Your Own Words', chocoladeletters, Toine Horvers, tekeningen in (kleur)potlood op papier 0.70 x 1 m. (en werk van Piet Dirkx)
Gilbert van Drunen, 'HUNGER', 2010/2012. chocoladeletters
februari-maart 2012: RAW Art Fair Sculpture / PHŒBUS•Rotterdam, installatie 'Rimming..' (solo)
mei 2011: ART Amsterdam, 'Dark As The Grave Wherein My Friend Is Laid' 2011: globe, licht; platenspeler fischerprice, single 'internationale'; apple ibook 2003 film van Syberberg, 'Hitler ein film aus Deutschland', 2003,Ø h 50 cm., 1 x 40 cm
9 t/m 18 december 2011: "Den Spyeghel der Salicheyt van Elckerlijk", installatie voor de Consistoriekamer van de St. Janskerk in Schiedam, organisatie Julia Snikkers
Gilbert van Drunen, installatie "Den Spyeghel der Salicheyt van Elckerlijk", Consistoriekamer van de St. Janskerk Schiedam, 2011
Gilbert van Drunen, keramische globe waarin porseleinen elementen, 2011,Ø ca. 25 cm. [met twee porseleinen vrouwenfiguren en goudservies]
Gilbert van Drunen, keramische globe waarin porseleinen elementen, 2011, Ø ca. 25 cm.
'RIMMING THE EARTH - global ourobouros, no women involved' - galerieruimte beletage, installatie hout / draaischijven, 16 globes, porselein (max. Ø 0.48 m.), betekend met keramisch potlood. De negen grote bone china porseleinen globes zijn gemaakt in 2011, in het EKWC, De Bosch.
ART Rotterdam, februari 2011 (groep), deelname met globe 2011, glazuur/porselein, [tekening van namen van 265 pausen / 'C'est moi'], Ø ca. 48 cm.
januari-maart 2011, deelname "Reaction & Reflection", curator Wim van der Beek, Het Langhuis Zwolle
Gilbert van Drunen, "Dubai LIGHT", 2010, 45 min, still frame.
Gilbert van Drunen, poster voor Het Langhuis, Zwolle, ontwerp Roosje Klap
'RIMMING THE EARTH - global ourobouros, no women involved' - galerieruimte beletage PHŒBUS•Rotterdam, installatie hout / draaischijven, 16 globes, porselein (max. Ø 0.48 m.), betekend met keramisch potlood. De negen grote bone china porseleinen globes zijn gemaakt in 2011, in het EKWC, De Bosch.
2 mei 2010: CBK Rotterdam kent Gilbert van Drunen de Hans Baaij Essayprijs toe. Eerder zijn verschillende boeken door Gilbert van Drunen gepubliceerd, onder meer 'Being European' in februari 2010
Art Rotterdam, 4 tm 7 februari 2010, samen met Willy de Sauter
Gilbert van Drunen, tekeningen grafiet op ets (unicum)/papier 1 x 0.70 m.
2008: Gilbert van Drunen schrijft het tentoonstellingsconcept: "Wouldn't it be nice, Couldn't it be nice, Shouldn't it be nice" voor twee gelijktijdige exposities over schrijven, beschrijven en herschrijven in de beeldende kunsten, met Gilbert van Drunen, Toine Horvers, Willy de Sauter. Kunstenlab Deventer en PHŒBUS•Rotterdam.
expositielees verder
Een tentoonstelling met Toine Horvers, Willy de Sauter en Gilbert van Drunen.
Schrijven, beschrijven en herschrijven.
Willy herschrijft de geschiedenis, opnieuw modernisme, nog een keer - bijna tegen beter weten in. Plamuur hier en daar. Architectuur in isolatieblokken; stille getuigen van de vooruitgang, oude herinneringen aan een maakbare samenleving, iedereen in een Le Corbusier, of beter in een Buckminster Füller. Plamuur als ultieme schilderkunst die op is gegaan in architectuur,
de schilder is architect; iedereen kan het, niemand doet het.
Hoopvolle blik op een samenleving die maar niet mee wil doen, hoop, nu,
dan maar definitief het museum in.
Toine beschrijft, alles wat hij ziet.
Als een renaissance kunstenaar betrekt hij alle disciplines in zijn werk: zang, dans, beeldhouwkunst, schilderkunst, poëzie en zelfs, ook hier, architectuur.
Diep geworteld in de humanistische traditie doorwrocht Toine zijn onderwerp, keert, draait, houdt tegen het licht en mijmert - hard op.
'Pas als alle details benoemd zijn kan ik een poging doen het leven te begrijpen' lijkt hij mij te willen zeggen, en ik zie hem als een verlicht vorst zichzelf terugtrekken, de studio in. Om in diepe contemplatie het gewone leven weer eens tegen een ander licht te houden.
Moi, zij de dwaas,
Ik schrijf. Als werkwoord, als het aan de gang is.
Schrijf zonder be- of her-. Schrijf als kip zonder kop, zonder idee, hooguit een om het kapot te maken, omdat ik, eigenlijk, diep van binnen helemaal geen idee wil hebben.
Omdat ik adem, in, uit, vergeet en onthoud. Vind en verlies. Vertrouw net zo hard als dat ik wantrouw, om daar tussen in even alles stil te laten staan, zoals Tika in TiTaTovenaar. Kapot is niet kapot als je van ademen houdt.
Lijkt mij mooi om deze 3 eens samen te zien.
Gilbert van Drunen, juni 2008
Gilbert van Drunen, expositie "Wouldn't it be nice, Couldn't it be nice, Shouldn't it be nice" , werken in porselein, keramiek, glazuur, 2008
Gilbert van Drunen, installatie "Wouldn't it be nice, Couldn't it be nice, Shouldn't it be nice", Kunstenlab Deventer 2008-9, waarin beelden uit de expositie "Fistory" 2005 en hun vervoerskisten met gietklei zijn overgoten. Foto's: Gilbert van Drunen
Gilbert van Drunen, Toine Horvers en Willy de Sauter in de exposities "Wouldn't it be nice, Couldn't it be nice, Shouldn't it be nice"
Gilbert van Drunen, "GUILTY KEELPIJN", installatie / expositie Museum Scryption Tilburg, 2008: tekeningen, sculpturen, de tekst "oproep tot een alternatief" van Joseph Beuys op de wand geschreven.
Gilbert van Drunen, deelname in PHŒBUS•Rotterdam 2008, aan het project 'Eenmalig', waarvoor tien vellen A4 met potlood werden betekend - 'Democracy' -, verfrommeld en weer uitgevouwen.
Gilbert van Drunen, PHŒBUS•Rotterdam, expositie "Temporary Porcelain: Nieuwe doden - nieuwe kansen", werken in porselein en grafische werken, 2007
afbeeldingen, details uit: "Temporary Porcelain: Nieuwe doden - nieuwe kansen", werken in porselein en grafische werken, 2007
Gilbert van Drunen, expositie "Fishtory", PHŒBUS•Rotterdam 2005
Gilbert van Drunen, een filmpje, begin jaren '90, muziek, dansende tumtummetjes, klik op de foto om het filmpje te bekijken.
Gilbert van Drunen, presentatie/muziekavond EKWC Den Bosch, 2005
Gilbert van Drunen, 'Vijfvingerige darm', 2002, inkt, potlood/papier, 50 x 65 cm.,exp. okt. 2005