Jadranka Njegovan (HR/NL)

Jadranka Njegovan toont in '33 33', expositie t.g.v. de verjaardag van PHŒBUSRotterdam 28 januari 2023:

Jadranka Njegovan, 'Teeming up', 2022,

gesso, aquarel en inkt op papier, 31 x 49 cm, detail.
PHŒBUS•Rotterdam

Jadranka Njegovan, Teeming up, 2022, gesso, aquarel en inkt op papier, 31 x 49 cm.
Jadranka: '...geïnspireerd op 'oersoep', eenvoudige primitieve organismes... het begin van het leven...'

Zie ook de foto rondleiding over '33 33' - dank aan Jaap Pameyer.

ART Rotterdam februari 2023, PHŒBUSRotterdam, 'Main Section':

Jadranka Njegovan, Journey of an ADHD Fly - 3, 2023,

potlood en fineliner op papier, 103 x 67 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Jadranka Njegovan, Journey of an ADHD Fly - 3, 2023, potlood en fineliner op papier, 103 x 67 cm.

Jadranka Njegovan, 'Still trying to understand' - solo beletage
9 september t/m 23 oktober 2022, opening zondag 11 september 15:00-17:00 uur

Jadranka Njegovan tekent, aquarelleert.
Met de fijnste fineliners en potloden, met de kleinste druppeltjes verf.

Haar inspiratie is de natuur – in het werk is dit onder meer zichtbaar in detekeningen 'Diary of a Fly' met vliegroutes van vliegen. Tekeningen van 26 x 36 cm.,nu ook in het formaat 1.03 x 0.67 m. Deze tekeningen vormen een vervolg op de serie 'Changing Direction', waarin bewegingen van zwermen vogels zijn 'gevangen'.De werken 'Lemna' ['eendenkroos'] bestaan uit minuscule druppeltjes aquarelverf, waarbij verschillende groene pigmenten zijn gebruikt. Sommige druppeltjes zijn meerdere keren aangeraakt om de gewenste kleur en vorm te bereiken. De druppels van de zelfde pigment zijn met elkaar verbonden met dunnen lijnen (fineliner). Herhaling van lagen resulteert in een visueel ondoordringbaar veld (hierdoor de associatie met eendenkroos).Vanaf 2016 zijn vier 'Lemna's ontstaan. Nu wordt 'Lemna IV' getoond, 2022, 44 x 59 cm.Een derde soort werken draagt de titel: "BC-...", gebruikt als afkorting voor 'Before Chlorophyl': verdunde zwarte inkt is in druppelvormen op gesso op papier aangebracht, o.m. 50 x 94,4 cm.

Uit de geschiedenis van eerder gemaakte werken, worden onder meer de 'weefsels' getoond, werken waarin horizontale en verticale lijnen. En werken waarin enkele druppels verf het beeld bepalen.

Jadranka Njegovan, Lemna IV-2022, aquarel en fineliner op papier, 2022, 44 x 59 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Jadranka Njegovan, Lemna IV-2022, aquarel en fineliner op papier, 2022, 44 x 59 cm., detail
PHŒBUS•RotterdamJadranka Njegiovan, '6x9'-5, 2021, potlood, 26x36cm
PHŒBUS•Rotterdam

Hieronder twee tekeningen 'From the Diary of a Fly', waarvoor de titel is genomen uit Bella Bartók Mikrokosmos Libro 6 142 - 'From the Diary of a Fly'.

Jadranka Njegiovan, From the Diary of a Fly (serie-2)-1, 2020, potlood en fineliner op papier, 26 x 36 cm.
PHŒBUS•RotterdamJadranka Njegiovan, From-the-Diary-of-a-Fly (serie3)-1, 2021, potlood-fineliner, 31x41 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Jadranka Njegovan, expositie 2022, solo beletage september tot oktober
PHŒBUS•RotterdamJadranka Njegovan, expositie 2022, solo beletage - september - oktober
PHŒBUS•Rotterdam

Jadranka Njegovan, expositie 2022, solo beletage - september - oktober
PHŒBUS•RotterdamJadranka Njegovan, expositie 2022, solo beletage - september - oktober
PHŒBUS•Rotterdam

In het voorjaar 2022 neemt Jadranka Njegovan deel aan 'The Right Size XL', groepsexpositie in PHŒBUSRotterdam,

Van 18 t/m 22 mei 2022 aan de ART Rotterdam (Main Section, stand 6).

Idee: 'The RIGHT SIZE and the inspiration of an 18thC Medaillon'
Geïnspireerd door een geërfd 18de eeuws medaillon, vroeg ik aan kunstenaars een klein werk te maken, bijvoorbeeld een minuscule tekening die kan worden geplaatst tussen twee glasplaatjes in een ander, gekocht medaillon, dat kan worden geopend. Plus, een werk dat daarmee een relatie aangaat - maar op geheel andere schaal! Dus een groter werk, in goede verhouding tot het kleine werk.

Toon van Borm (BE), Célio Braga (BR/NL), Esther Bruggink (NL),
Dominique De Beir (FR), Bea Emsbach (DE), Anne Marie Finné (BE), Hanna von Goeler (CH/USA), Stefan Gritsch (CH), Hans Houwing (NL), Susanne Humrich (DE), Sarah van der Lijn (NL), Regula Maria Müller (CH/NL), Jadranka Njegovan (HR/NL), Sara Nuytemans (BE/NL), Sibylle von Preussen (DE), Amparo Sard (E), Eva-Maria Schön (DE), Jan Smejkal (CZ/DE),
Ken'ichiro Taniguchi (JP), Michael Toenges (DE)

Jadranka Njegovan, tekening ‘Changing Direction -14’, 2018, potlood en fineliner op papier, 61 x 46 cm., ingelijst 70,5 x 55,3 cm. Tekening in fineliner [medaillon in leporellovorm] 2022, variabele editie van 8 op polyesterfilm (plus een extra werk op transparent folie), laserprints, gebaseerd op groter werk[medaillon] 2022, variabele editie van 8 op polyesterfilm (plus een extra werk op transparent folie), laserprints, gebaseerd op groter werk, hxb: 3.5 x 2.8 cm, 6-bladig.
PHŒBUS•RotterdamJadranka Njegovan, detail van werkproces [medaillons] 2022, variabele editie van 8 op polyesterfilm (plus een extra werk op transparent folie), laserprints, gebaseerd op groter werk, uitgesneden en tot leporello gevouwen. 
hxb: 3.5 x 2.8 cm, 6-bladige leporello
PHŒBUS•Rotterdam

Jadranka Njegovan, ART Rotterdam 2021, PHŒBUSRotterdam, main section
(samen met Esther Bruggink en Anne Marie Finné)

Jadranka Njegovan, BC-2021-1, inkt en gesso op papier, 50 x 94,4 cm. (in lijst ca. 65 x 110, museumglas 70% UV-werend).

NB zie ook de film 'Making of BC' op de website www.phoebus.nl
PHŒBUS•RotterdamJadranka Njegovan, detail van: BC-2021-1, inkt en gesso op papier, 50 x 94,4 cm. (in lijst ca. 65 x 110, museumglas 70% UV-werend). NB zie ook de film
PHŒBUS•Rotterdam

Jadranka Njegovan, Changing Direction 21, potlood en fineliner op papier,

46 x 61 cm. , ingelijst: 51,5 x 66,3 cm.
PHŒBUS•RotterdamJadranka Njegovan, Changing Direction 22a, potlood en fineliner op papier,

46 x 61 cm. , ingelijst: 51,5 x 66,3 cm.
PHŒBUS•RotterdamJadranka Njegovan, Echo, potlood en fineliner op papier,

61 x 46 cm.; in lijst 70,5 x 55,3 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Jadranka Njegovan, Lemna III-2021, aquarel en fineliner op papier, 44 x 58,5 cm. (in lijst ca. 54 x 68). NB zie ook de film over het maken van BC op deze website. Echter aan het druppelen/schilderen met waterverf is een lineaire tekening in fineliner voorafgegaan.
PHŒBUS•RotterdamJadranka Njegovan, foto tijdens werkproces aan Lemna III-2021, aquarel en fineliner op papier, 44 x 58,5 cm. (in lijst ca. 54 x 68). NB zie ook de film over het maken van BC op deze website. Echter aan het druppelen/schilderen met waterverf is een lineaire tekening in fineliner voorafgegaan.
PHŒBUS•RotterdamJadranka Njegovan, From the Diary of a Fly – (i) (ii) (iii) (iiii) (iiiii) (5xi i), een reeks werken in potlood en fineliner op papier, 26 x 36 cm. [routes van een vlieg];

in lijst (museumglas 70%) 32,4 x 42,4 cm. Afgebeeld is no. iiii.
PHŒBUS•Rotterdam

'The Result, over tijd t.t.v. corona', 28 augustus t/m 11 oktober 2020 expositie PHŒBUSRotterdam, galerieruimte bel-etage

Veel kunstenaars werkten tijdens corona extra geconcentreerd door.
Sommige kunstenaars hebben om redenen nèt dat ene uurtje en een
hoekje van de tafel benut. Anderen thematiseerden de corona-tijd.

met Eva-Maria Schön, Esther Bruggink, Célio Braga, Simon Benson, Barbara Helmer, Michael Toenges, Yvonne van de Griendt, Ken'ichiro Taniguchi, Anne Marie Finné, Bernard Villers, Daniel Dutrieux, Jadranka Njegovan, Mark Cloet, Stefan Gritsch,
Jan Smejkal, Regula Maria Müller, Dominique De Beir

De bijdrage van Jadranka Njegovan aan de expositie 'The Result - over tijd t.t.v. corona', PHŒBUSRotterdam september 2020, bestaat uit een werk 'BC' en een korte film daarover.

Jadranka Njegovan, Making of BC, 2020
PHŒBUS•Rotterdam

In de film wordt het werkproces 'druppelsgewijs' duidelijk weergegeven.

This short video is my answer to the question: what did you do in lockdown? The first drawings from the BC series were shown, for the first time in 2018, at gallery PHŒBUSRotterdam. BC stands for 'life Before Chlorophyll'. Was life on earth black and white before chloropyll?"
Jadranka Njegovan

Jadranka Njegovan, 2020-2021 [z.t., druppels], werk in waterverf/papier, A5
PHŒBUS•RotterdamJadranka Njegovan, 2020-2021 [z.t., druppels], werk in waterverf/papier, A4
PHŒBUS•Rotterdam

Jadranka Njegovan, 2020-2021 [z.t., druppels], verschillende werken in inkt op papier, A5 en A4 (resp. l en r)

In 2017 nam de kunstenares Jadranka Njegovan deel aan het 'Ladekastproject'.
Zij toonde uitzonderlijk fijne tekeningen in potlood/fineliner op papier uit de serie
'Changing Direction'; daarnaast enkele 'Lemna'-werken in waterverf en fineliner op papier ['lemna' is een soort 'eendenkroos'].

In 2018 toonde zij werk in de zomertentoonstelling en exposeerde zij - van 11 november t/m 15 december - in de projectruimte van PHŒBUSRotterdam (tegelijk met werk van Célio Braga in de galerie beletage).

Jadranka Njegovan, Lemna (m2), 2016, aquarel en fineliner op papier, 26 x 36 cm.
PHŒBUS•RotterdamJadranka Njegovan, deelname Ladekastproject 2017, met Lemna (1), 2016,
aquarel en fineliner op papier, 61 x 46 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Jadranka Njegovan, 'Changing Direction', 2017, potlood en fineliner op papier,

61 x 46 cm.
PHŒBUS•RotterdamJadranka Njegovan, 'Changing Direction', 2017, potlood en fineliner op papier,

61 x 46 cm., detail
PHŒBUS•RotterdamJadranka Njegovan, Changing Direction (k4), 2017, potlood en fineliner op papier,

23 x 15,5 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Jadranka Njegovan, Who is afraid of weaving (k1), 2015/2018, inkt op papier,

23 x 15,5 cm.
PHŒBUS•RotterdamJadranka Njegovan, 'Who is afraid of Weaving (2)', 2015/2018, inkt op papier,

23 x 15,5 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Jadranka Njegovan, 'BC-2', 2018, acryl en inkt op papier, 36,5 x 55 cm.
PHŒBUS•RotterdamJadranka Njegovan, 'BC-2', 2018, acryl en inkt op papier, 36,5 x 55 cm. (detail)
PHŒBUS•Rotterdam

Over haar werk schrijft Jadranka,

"Who is afraid of weaving" is een serie tekeningen ontstaan als een eerste poging om bewegingen van vogelzwermen te begrijpen. Tijdens het tekenproces werd ik gegrepen door de structuren die ontstonden door de overlapping van getekende vormen. Er ontstonden textielachtige 'weef'-patronen. Vandaar de titel van de serie. Het proces zelf is ook niet zo vreemd: textiel is vlak maar plooibaar en verandert van vorm in de ruimte en de wind... en schering en inslag (ketting- en inslagdraden) worden hier een reflectie op de richting en afstand tussen vogels binnen een zwerm.

Hoewel ik een groot natuurliefhebber ben en juist veel bewondering heb voor de complexiteit van de ecosystemen en de diversiteit en rijkdom van kleuren en vormen, is dat niet in mijn werk terug te vinden. In de getoonde tekeningen, isoleer ik elementen uit hun context en, door ze te vergroten of te herhalen, krijgen ze een andere dimensie en soms een andere betekenis.
Isolatie en herhaling van vergelijkbare vormen/organismen zijn eigenschappen van monocultuur. Door de mens is monocultuur de dominante vorm geworden in het landschap om ons heen; een soort abstractie, onze vervreemding van de natuur. Maar monocultuur bestaat ook zonder invloed van de mens, iets wat we zien bij planten die een gebied overwoekeren, of dieren van dezelfde soort die in grote groepen leven. Elke monocultuur heeft een eigen patroon en structuur. Series tekeningen 'Changing direction' en 'Lemna' gaan over monocultuur.

Changing direction
Gefascineerd door zwermen vogels (eng. murmuration), begon ik te denken over het patroon van vliegen in een complexe formatie, over 'verkeersregels' binnen zo'n groep: om altijd een zelfde afstand te houden van elkaar moet een imaginair elastische raster of net gevormd worden. De beweging van zo'n complex 'organisme' kan alleen met film worden vastgelegd. Op papier blijft alles wat ik teken een 'poging tot begrijpen'. Er zijn meerdere lagen van een 'net' die elkaar overlappen. Tijdens het tekenproces, laat ik op gegeven moment het idee van murmuration los en zo ontstaan tekeningen die volledig abstract zijn.

Lemna
Lemna is een serie tekeningen geïnspireerd door de overwoekering van sloten door een minuscuul plantje, eendenkroos. De tekeningen zijn in vele lagen opgebouwde rasters van druppels aquarelverf en getekende lijnen die de stippen (volgens strikte regels en overtredingen daarvan) verbinden. Zo ontstaat een illusie van een ondoordringbaar tapijt.

BC
De afkorting 'BC' staat voor 'life before chlorophyll'. Chlorophyl is een zon-energie bindend maar onstabiel pigment, het thema fascineert me. Deze werken zijn resultaat van mijn gedachten over hoe zou het leven uit moeten hebben gezien voor dat chlorophyl ontstond... Was het leven op aarde toen zwart-wit?
Techniek: acryl en inkt op papier. "

Vandaag
PHŒBUS•Rotterdam

Alleen in 'edit'!
niet hier!
src
class: class width: width

  
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                
Onderschrift bij deze foto
is
wel
wat lang
Eventueel locatie hier
verstopte foto's
klik op de licht blauwe pijlen om de foto's uit de reeks een voor een te bekijken.
klik op de licht blauwe pijl om het afspelen te stoppen en terug te gaan.
klik hier om terug te gaan
Foto's op deze pagina staan achter de foto links, in de volgorde zoals getoond.
empty