Eva-Maria Schön in '33 33', expositie t.g.v. de verjaardag van PHŒBUS•Rotterdam 28 januari 2023
Zie ook de foto rondleiding over '33 33' - dank aan Jaap Pameyer.
expositie 'Fingerspitzen' - boekuitgave en 21 originele werken op papier
9 september t/m 23 oktober 2022, opening zondag 11 september 15:00-17:00 uur.
... een afbeelding van een collier, lijkt het
of de slinger van een achtbaan – maar de
glanzende en ritmische, soms staccato vormen
doen ook denken aan scheermessen langs het strand,
nog glimmend van water en zon ...
Eva-Maria Schön beheerst het schilderen met haar vingertoppen, duimen en vuisten, als geen ander. Aquarelverf op glad papier. In 1992 publiceerde zij 'Handvokabulär'
met een overzicht van de ontwikkelde motieven, steeds twee naast elkaar:
en telkens bijna, maar ook nèt niet hetzelfde. Kijk en vergelijk! "Dit kan ik!", moet
Eva-Maria lachend in haar beweeglijke vuistje hebben gedacht.
In 2018 verscheen het kunstenaarsboek
'De Hand spitzt sich zu in der Fingerspitze' met korte teksten plus afbeeldingen van 21 originelen, schaal 1 : 1. De originelen worden getoond.
Elders in de galerie een wand met zes werken van 20 x 30 cm., in aquarelverf
op fotopapier. Het gaat om vage foto's genomen door Eva-Maria Schön, van het fotoarchief met plantenverzamelingen van Blossfeldt.
Eva-Maria Schön schilderde daarop plantaardige vormen.
Zij exposeerde in 2021-2022 met dit soort werken in de Pinakothek München
naast foto's van Karl Blossfeldt (1865-1932) in de expositie 'Parallel Growing'.
Eva-Maria Schön neemt in het voorjaar 2022 deel aan 'The Right Size XL',
groepsexpositie in PHŒBUS•Rotterdam,
Van 18 t/m 22 mei 2022 aan de ART Rotterdam (Main Section, stand 6).
Idee: 'The RIGHT SIZE and the inspiration of an 18thC Medaillon'
Geïnspireerd door een geërfd 18de eeuws medaillon, vroeg ik aan kunstenaars een klein werk te maken, bijvoorbeeld een minuscule tekening die kan worden geplaatst tussen twee glasplaatjes in een ander, gekocht medaillon, dat kan worden geopend. Plus, een werk dat daarmee een relatie aangaat - maar op geheel andere schaal! Dus een groter werk, in goede verhouding tot het kleine werk.
Toon van Borm (BE), Célio Braga (BR/NL), Esther Bruggink (NL),
Dominique De Beir (FR), Bea Emsbach (DE), Anne Marie Finné (BE), Hanna von Goeler (CH/USA), Stefan Gritsch (CH), Hans Houwing (NL), Susanne Humrich (DE), Sarah van der Lijn (NL), Regula Maria Müller (CH/NL), Jadranka Njegovan (HR/NL), Sara Nuytemans (BE/NL), Sibylle von Preussen (DE), Amparo Sard (E), Eva-Maria Schön (DE), Jan Smejkal (CZ/DE),
Ken'ichiro Taniguchi (JP), Michael Toenges (DE)
'The Result, over tijd t.t.v. corona', 28 augustus t/m 11 oktober 2020 expositie PHŒBUS•Rotterdam, galerieruimte bel-etage.
Met Eva-Maria Schön, Esther Bruggink, Célio Braga, Simon Benson, Barbara Helmer, Michael Toenges, Yvonne van de Griendt, Ken'ichiro Taniguchi, Anne Marie Finné, Bernard Villers, Daniel Dutrieux, Jadranka Njegovan, Mark Cloet, Stefan Gritsch,
Jan Smejkal, Regula Maria Müller, Dominique De Beir
Pinselstrich ist die leere Haut, die auf die Gesichtszüge wartet.
Das Gesicht beginnt mich anzusehen, wenn ich mit Atemstössen die Augen, Nase
und Mund in den Pinselstrich setze. Ganz schnell passiert es. Das Gesicht wird lebendig,
es blickt und verzieht den Mund, es neigt den Kopf, es trägt Gesichtszüge, die ich nicht beabsichtigt habe- ich erkenne es und es erkennt mich. EMS, 4-4-20
In april 2020 maakte Eva-Maria Schön telkens twee werken van 30 x 24 cm., die bij elkaar passen: 'ZU-ZWEIT-SEIN'. In deze 'Doppeltstücke' is waterverf met paletmes aangebracht op papier en vervolgens 'geblazen' (bij mond en ogen). Werk dat in haar oeuvre past, maar nu vooral ook aansluit bij de actualiteit – zie de maskers gedragen tijdens de corona-crisis.
Eva-Maria Schön, 'ZU-ZWEIT-SEIN', 2020, waterverf met paletmes aangebracht en 'geblazen' (bij mond en ogen) op papier: 'Doppeltstücke', elk element 30 x 24 cm.
Eva-Maria Schön neemt deel aan de gezamenlijke expositie in alle ruimtes van:
Bernard Villers, Esther Bruggink, Regula Maria Müller, Barbara Helmer,Daniel Dutrieux en Eva-Maria Schön, 10 maart t/m 10 mei 2019
Eva-Maria Schön toont werken in aquarel op papier, de aquarel is met kwast aangebracht en daarna verder 'geblazen': 'Atemstoß/Pinselstrich'. Daarnaast toont zij foto's van tekeningen van Ernst Haeckel (1834-1919), waarvan de complexiteit is verhevigd door afbeeldingen van meerdere werken te 'verknispern'/verfomfaaien en daarvan vervolgens een nieuwe opname van te maken (zie hierna het recente artikel in de Tagesspiegel).
Eva-Maria Schön, 2 x 'BROKEN SYMMETRY HAECKEL', 2018, foto, elk 40 x 30 cm.
Eva-Maria Schön, 'KNICK, GEBROCHENE SYMMETRIE', een van de fotowerken waarop afbeeldingen te zien zijn van Haeckel-foto's die 'zerknittert'/verfomfaaid zijn en daarna opnieuw gefotografeerd (detail). In het najaar 2019 neemt Eva-Maria Schön deel aan de expositie in Jena t.g.v. de 100-jarige sterfdatum van Ernst Haeckel.
Eva-Maria Schön, expositie 'LIGHT / DARK' – 8 december 2017 t/m 21 januari 2018
Eva-Maria Schön, overzichtsbeeld atelier augustus 2017
expositie 18 oktober t/m 22 november 2015 'Parallelles Wachstum'
Eva-Maria Schön, 'Parallelles Wachstum', 2015, inkt/waterverf op vervaagde foto's van Blossfeld, tweemaal 0.83 x 1.27 m.
Eva-Maria Schön brengt dunne aquarelverf met vingers of vuist, met spatel of penseel, op glad papier aan - zó, dat vaak niet zichtbaar is of het om een druk, een foto of een geschilderd unicum gaat. En zo, dat men zich afvraagt of het een concreet schilderkunstig werk betreft, of een afbeelding van schelpen of plantaardige elementen. Karl Blossfeldt (1865-1932) maakte fotografisch herbarium van plantaardige elementen. Deze elementen vertonen vormovereenkomsten met het werk van Eva-Maria Schön. Die nu de verwarring groter maakt door Blossfeldt prints van haar vingeroefeningen te voorzien.
'25' 25 januari t/m 9 maart 2015
Daumen und Farben, Eva-Maria Schön, tekst Olphaert den Otter
Eva-Maria Schön nam foto's van 'De Rotterdam' van Rem Koolhaas en beschilderde deze met een 'Pinselstrich', elk 0.40 x 0.30 m. Deze tekeningen worden getoond op de RAW Artfair 5-9 februari 2014
Eva-Maria Schön, expositie PHŒBUS•Rotterdam, najaar 2013 - zwei und dazwischen
expositie Eva-Maria Schön, 28 september t/m 4 november 2013
schilderingen op papier, 1 x 0.70 m., 'Doppelstücke', elk 0.40 x 0.25 m.,
leporello's, fotogrammen
Eva-Maria Schön, expositie PHŒBUS•Rotterdam, najaar 2013 - zwei und dazwischen met aquarellen op papier, waaronder 'Doppelstücke, die een motief herhalen en leporello's, i.e. in harmonikavorm opgevouwen boeken)
Eva-Maria Schön, Doppelstücke, 2013, tweemaal 33 x 20 cm.
Eva-Maria Schön, drie werken in aquarel op papier, met vinger en penseel aangebracht, elk 1 x 0.70 m., ingelijst + Doppelstücke.
Eva-Maria Schön, Doppelstücke, 2013, tweemaal 33 x 20 cm.
Eva-Maria Schön, werken op 'RE', een van de beurzen in Rotterdam 2014:
Eva-Maria Schön, twee leporello's, 2011, 35 cm. x 2 m., zeven vouwen. Idem, detail
Eva-Maria Schön, Doppelstücke, 2013, tweemaal 33 x 20 cm.
AMSTERDAM Drawing 2013 - NDSM-werf, september 2013
Art Fair for Original Works on Paper, georganiseerd door Francis Boeske en Hans Gieles. Voor deze eerste deelname wordt het fundamentele tekenkunst, de basis:
werken van Stefan Gritsch, Sarah van der Lijn, Eva-Maria Schön.
Boekuitgave Eva-Maria Schön - zwei und dazwischen - , A4, 60 pp., opl. 500, tekst in duits en engels, uitg. Salon Verlag Berlin t.g.v. expositie najaar 2013 in PHŒBUS•Rotterdam. Afbeeldingen van overschilderingen van foto's van NY wolkenkrabbers en van waterlandschappen van de Noordzee.
Eva-Maria Schön, – zwei und dazwischen – 2013, ca. A4, inkt op foto 1973
Eva-Maria Schön, – zwei und dazwischen – 2013, ca. A4, inkt op foto 1973
>> klik op de tekst hierboven rechts van de foto's om het boek te bekijken
Eva-Maria Schön, overschilderingen van foto's, horizontaal van waterlandschap van de Noordzeekust
Eva-Maria Schön, Pinselstrich 2013, inkt op print, opl. 10 bij boek - zwei und dazwischen -
Eva-Maria Schön, Pinselstrich 2013, inkt op print, opl. 10 bij boek - zwei und dazwischen -
Eva-Maria Schön, vijf aquarellen, met paletmes, vingers, vuist aangebracht, 2008/09, 1 x 0.70 m.
Eva-Maria Schön, zesmaal z.t. 2009 (dubbelportret), aquarel/papier, elk tweemaal 0.40 x 0.30 m.
Eva-Maria Schön, 'Doppeltstück" 2009 [blauw/vulkanen] , waterverf op papier
Eva-Maria Schön, 'Doppeltstück" 2009 [grijze manen] , waterverf op papier
VLADIMIR NABOKOV
In den Grössenverhältnissen der Welt, so scheint es mir, gibt es einen feinen Punkt, den man erreicht, wenn man Grosses verkleinert und Kleines vergrössert und der seinem Wesen nach künstlerisch ist.
Ist das nicht ein wunderbarer Satz? Ich bin ein Nabokov-Fan! Er war nicht nur Schriftsteller, sondern auch Schmetterlings-Spezialist, geboren in Sankt Petersburg, gestorben in der Schweiz in einem alten Grandhotel.
Eva-Maria Schön aan PHŒBUS•Rotterdam
Eva-Maria Schön, 10 leporello's, 2000, inkt/papier, 0.35 x 2 m., 7 vouwen
idem, eenmaal
idem, detail
Eva-Maria Schön, z.t. 1999, met de hand beschilderde papier, aquarel 1 x 0.70 m.
Eva-Maria Schön, z.t. 1999, twee met de hand beschilderde vellen papier, aquarel 0.20 x 0.30 m.
Langs vingertoppen en de zijkant van de vuist vindt de aquarelverf, soms uitgestreken over de lange lengte van leporello's - zijn weg op het papier. Het resultaat doet denken aan de sporen van mikro-organismen of van slangen in het natte zand. Nu eens langzame, dan weer snelle vormveranderingen, herhalingen en ritmes, zijn thema in het werk. De hand is verlengd met het paletmes. Het werk gefotografeerd. De foto is bewerkt. Verrassing speelt een rol wanneer de materie zelf niet als zodanig wordt herkend: wanneer 'foto' 'aquarel' blijkt te zijn, of een tekening een doorslag van carbonpapier, en wanneer een geschilderd oppervlak op een geprint werk lijkt.
Sinds kort gebruikt Eva-Maria Schön rood en blauw carbonpapier (dat tot voor kort veel werd gebruikt voor het kopieëren op de typemachine). Processen van sporen door slijtage zijn met dit papier zichtbaar te maken. Variaties en vormveranderingen kunnen een extra laag krijgen. En gefotografeerd krijgt het geschiedenisspoor weer een nieuw verhaal....
Nu zonder aquarelverf, lopen vingertekeningen - gekopieëerd, gespiegeld en in de kleuren blauw, rood en vermengingen daarvan - door een klein schrift heen: "FINGER-ZEICHNUNG, parallele Zeichnung und Durchschlag", 2004, opl. 4, 21 x 30 cm.
In tien fotocollages, 2004, elk 70 x 50 cm., geeft telkens een reeks van 20 foto's een sterk gevariëerd beeld van een berglandschap, zo lijkt het; maar het blijken opnames te zijn van gevouwen, gekreukt, tot proppen gemaakt carbonpapier, waarop licht in verschillende kleuren is gereflecteerd.
Eva-Maria Schön, installatie Museum Weserburg, met de hand beschilderde papiervellen 1 x 0.70 m.
Eva-Maria Schön, z.t. 1999, met de hand beschilderde papier, aquarel 1 x 0.70 m.
Eva-Maria Schön, z.t. 1999, twee met de hand beschilderde vellen papier, aquarel 0.20 x 0.35 m.
Eva-Maria Schön, expositie DURCH/SCHLAGEN, projectenkamer souterrain, najaar 2004