Toine Horvers toont in '33 33', expositie t.g.v. de verjaardag van PHŒBUS•Rotterdam 28 januari 2023:
Toine Horvers, tekeningen, "Names" [.], zw potlood / papier, 50 x 65 in lijst.
Toine Horvers, 'CLOUDS', tekeningen A4 tussen glas
kunstenaarsboeken:
– 'Panorama Torline', 2009-2010, boek met foto's/computerprints, beschreven met grafietpotlood, werkomgeving Torline, Maasvlakte. Engelstalig.
– 'Panorama Torline', 2009-2010, teksten in grafietpotlood op papier, 30 x 20 cm. donkerblauwe kaft.
– 'Panorama Inis Oírr', 2006, engelstalig en duitstalig (nl verkocht), boek met teksten in grafietpotlood op papier, grijze kaft. 22 x 30 cm.
Zie ook de foto rondleiding over '33 33' - dank aan Jaap Pameyer.
Toine Horvers, 1 t/m 4 november 2018 – alle tekeningen, alle ruimtes
PHŒBUS•Rotterdam, geopend donderdag t/m zondag 12.30 - 17.30 uur.
1 november, 16.00 uur: Toine Horvers, performance 'Panorama Iniss Oírr', 2004.
4 november, 16.00 uur: Toine Horvers, performance 'Copying as a ritual act', 2011.
Toine Horvers - 1 t/m 4 november 2018
Poetry International 2017: Hans Stevens' at Phoebus Gallery
Amsterdam Drawing 2016, 22-25 september
Toine Horvers, Rabin Huissen, Joachim Bandau, Michael Toenges
Toine Horvers, Clouds 1990, 60 x 80 cm. [versie 1]; transparante vellen met vlekken die ontstaan zijn door de vellen met potlood te beschrijven met teksten uit geschiedenisboeken, zodanig samengebracht tussen twee glasplaten dat wolkachtige vormen ontstaan.
Toine Horvers, Clouds 1990, 60 x 80 cm.; transparante vellen met vlekken die ontstaan zijn door via carbonpapier op verschillende plaatsen en met verschillende sterktes en tijdsduren te roffelen met trommelstokken, zodanig samengebracht tussen twee glasplaten dat wolkachtige vormen ontstaan (niet beschikbaar).
Toine Horvers, detail presentatie Amsterdam Drawing 2016.
Toine Horvers, Clouds 1990, 60 x 80 cm. [versie 2]; transparante vellen met vlekken die ontstaan zijn door de vellen met potlood te beschrijven met teksten uit geschiedenisboeken, zodanig samengebracht tussen twee glasplaten dat wolkachtige vormen ontstaan.
Toine Horvers, Clouds 1990, 70 x 100 cm.; transparante vellen met vlekken die ontstaan zijn door via carbonpapier op verschillende plaatsen en met verschillende sterktes en tijdsduren te roffelen met trommelstokken, zodanig samengebracht tussen twee glasplaten dat wolkachtige vormen ontstaan (part. coll.)
Toine Horvers, Cyclus 1990, 70 x 70 cm.[versie 2]; transparante vellen met vlekken die ontstaan zijn door via carbonpapier op verschillende sterkte en verschillende tijdsduren met trommelstokken te roffelen in een reeks van zacht en kort tot hard en lang, zodanig samengebracht tussen twee glasplaten - waarvan de de achterste gezandstraald is - dat een reeks ontstaat van licht naar donker.
click here for text Toine Horvers....
'25' 25 januari t/m 9 maart 2015
Toine Horvers, Cyclus 1990, 70 x 70 cm.[versie 1]; transparante vellen met vlekken die ontstaan zijn door via carbonpapier op verschillende sterkte en verschillende tijdsduren met trommelstokken te roffelen in een reeks van zacht en kort tot hard en lang, zodanig samengebracht tussen twee glasplaten - waarvan de achterste gezandstraald is - dat een reeks ontstaat van licht naar donker.
Toine Horvers, 6 december 2012 t/m 20 januari 2013
expositie kunstenaarsboeken, tekeningen in potlood op papier;
zondag 9 december 2012 om 16 uur: Golven - een uur schrijvend observeren
zondag 20 januari 2013, 15-16.30 uur: discussie Toine Horvers en Landa van Vliet; informatie over Toon van Borm (galerie beletage) door Mirjam de Winter
Toine Horvers, ''Panorama Torline', 2009-2010, leporello met foto's/computerprints, beschreven met grafietpotlood, werkomgeving Torline, Maasvlakte; engelstalig', 27.5 x 35 cm.; idem 'Panorama Torline', 2009-2010, teksten in grafietpotlood op papier, 30 x 20 cm. donkerblauwe kaft.
Toine Horvers, 'Sections of Ear. Sagittal Sections', 2009, kunstenaarsboek, potlood, papier, 24 blz.
Toine Horvers, 'Clouds Live', (kleur)potloden op papier, 2003, 30 x 40 cm.
Toine Horvers, 'Clouds Live', (kleur)potloden op papier, 2003, 30 x 40 cm.
Toine Horvers, performance 'Golven - een uur schrijvend observeren', 9 december 2012
Toine Horvers, idem. Toine Horvers, idem
expositie Toine Horvers in PHŒBUS•Rotterdam tijdens POETRY International 2012:
performances, bezoek dichters aan PHŒBUS•Rotterdam
18 december 2010 t/m 6 februari 2011:
PHŒBUS•Rotterdam, geluidsinstalltie 'DORDTSELAAN PORTRAITS', projectenkamer
Recensie Sandra Smallenburg
15 januari - 15 maart 2011: Het Langhuis, Zwolle, t.g.v. kunstmanifestatie 'Reaction & Reflection', curator Wim van der Beek
Wouldn't it be nice, Couldn't it be nice, Shouldn't it be nice,
expositie met werken van Toine Horvers, Gilbert van Drunen, Willy de Sauter.
Titel en concept: Gilbert van Drunen. PHŒBUS•Rotterdam, 12 december 2008 t/m 25 januari 2009 en KUNSTENLAB Deventer, 18 december 2008 t/m 1 februari 2009.
Toine Horvers, twaalf "Kunstvlaaiportretten" 2006, potlood / papier, elk 36 x 32 cm.
Toine Horvers, twaalf "Kunstvlaaiportretten", 2008, beschrijvingen van geportretteerden op A4 geprint
Toine Horvers, geluidsinstallatie in de expositie "Wouldn't it be nice, Couldn't it be nice, Shouldn't it be nice" in het KUNSTENLAB Deventer (18 december t/m 1 februari), met beschrijvingen van 36 geportretteerde Rotterdammers - in de expositie ook de installaties van Gilbert van Drunen (keramiek, gietklei) en Willy de Sauter (polystireen). Foto's: Patrick Mangnus, Kunstenlab Deventer.
Toine Horvers, "Light Self Portraits", kunstenaarsboek 2007, potlood / papier, 12 tekeningen, bruine kaft, 40 x 40 cm.
Toine Horvers, een uit reeks van twaalf "Kunstvlaaiportretten" 2006, potlood / papier, elk 36 x 32 cm.
Toine Horvers, een uit reeks van twaalf "Kunstvlaaiportretten" 2006, potlood / papier, elk 36 x 32 cm.
Toine Horvers, "Light Self Portraits", drie van de twaalf tekeningen uit het kunstenaarsboek 2007, potlood / papier, elk 40 x 40 cm.
Toine Horvers, "Lichtkrant", #1, #2, #3, #4, 2007, resp. 10, 17, 24 april en 1 mei 2007 (resp. in blauw, groen, bruin en paars gedrukt), uitg. stichting DSPS / project DeLI-Light: "Cross Fading Lights Katendrecht Rotterdam", met beschrijvingen door vier personen van het veranderende licht op en rond Katendrecht bij zonsopkomst en -ondergang.
Toine Horvers, "Panorama Inis Oírr", 2006, met vijftien (dubbele) pagina's in japanse binding, papier Whenzon 30 grs., waarop geschreven tekeningen in Faber Castell 2B potlood, die een panorama van 360o in twaalf segmenten beschrijven, nederlandstalig, duitstalig, engelstalig, met omslag in grijspapier, 22 x 30 cm.
Toine Horvers, open pagina uit: "Panorama Inis Oírr", 2006, met vijftien (dubbele) pagina's in japanse binding, papier Whenzon 30 grs., waarop geschreven tekeningen in Faber Castell 2B potlood, die een panorama van 360 gradenin twaalf segmenten beschrijven, nederlandstalig, met omslag in grijspapier, 22 x 30 cm.
Toine Horvers, open pagina uit: "Panorama Inis Oírr", 2006, met vijftien (dubbele) pagina's in japanse binding, papier Whenzon 30 grs., waarop geschreven tekeningen in Faber Castell 2B potlood, die een panorama van 360 graden in twaalf segmenten beschrijven, nederlandstalig, met omslag in grijspapier, 22 x 30 cm.
Toine Horvers, open pagina's uit: "Intiem Zelfportret in 12 staties, liggend, van bovenaf gezien", 2006-2007, met twaalf geschreven tekeningen in Faber Castell 2B potlood op japans minomitre papier 31 grs.; plus drie tussenbladen, titelblad en colofon; omslag bruin papier, 22 x 30 cm. "Intiem Zelfportret in 12 staties, liggend, van links-opzij gezien", 2006-2007, met twaalf geschreven tekeningen in Faber Castell 2B potlood op japans minomitre papier 31 grs.; plus drie tussenbladen, titelblad en colofon; omslag bruin papier, 22 x 30 cm. De twee boeken horen bij: "Intiem Zelfportret in 12 staties, liggend, vanuit mezelf gezien", 2006-2007, met twaalf geschreven tekeningen in Faber Castell 2B potlood op japans minomitre papier 31 grs.; plus drie tussenbladen, titelblad en colofon; omslag bruin papier, 22 x 30 cm.
Toine Horvers, dicht boek en open pagina: "Intiem Zelfportret in 12 staties, liggend, van links-opzij gezien", idem en "Intiem Zelfportret in 12 staties, liggend, van bovenaf gezien", idem.
Expositie najaar 2005: "MADE IN ROTTERDAM", Toine Horvers'
werken 'Intimate Self-portrait'.
Toine Horvers, drie werken 'Intimate Self -portrait', 2005, kleurpotloden/foto, elk 0.50 x 0.65 m.
Toine Horvers, 'Intimate Self -portrait', 2005, kleurpotloden/foto (coll. Teylers Museum).
Toine Horvers, "Tekeningen met kleurpotlood op foto-afdrukken.
Ik maak tekeningen door met potloden elementen uit de werkelijkheid te benoemen of te beschrijven, in (tijd-ruimte) lagen over elkaar heen waardoor een - vaak wolkige - vlek ontstaat. Die elementen waren aanvankelijk bestaande informatieve gegevens zoals in anatomische en geografische kaarten. Recentelijk beschrijf ik die elementen ook in mijn eigen bewoordingen: 'Voorbijgangers' mensen in mijn straat, wolken boven de horizon, golven op de rotsen. Ik was er jarenlang enthousiast over dat dit concept resulteerde in beelden die aansluiten bij een klassiek/esthetische traditie in het tekenen, namelijk: met donker materiaal een vlek maken op wit papier. Afgezien van 17e en 18e eeuwse schilders die in hun studies voor schilderijen vaak werkten met zwart, wit en rood krijt op grijs papier, is die ondergrond tot op de dag van vandaag overwegend wit gebleven. Dat was bij mijn tekeningen ook zo, aanvankelijk zwart op wit en - sinds ik me bewust werd van de informatieve betekenis van kleur - ook kleur op wit. Maar het ging steeds meer wringen dat ik door de dwang van die traditie de witte elementen nooit waarneembaar kon beschrijven.
In de toegepaste tekeningen voor 'Names, The Brain: coronal and sagittal sections' op de grijsbetonnen bouwelementen van de Medische Faculteit van het Erasmus MC in Rotterdam, had ik de mogelijkheid om ook de benamingen van de witte hersendelen zichtbaar te maken. Ik kwam hiermeee nog een stap verder in het werk 'Names: Orbit, sagittal and axial sections' in de werkruimte van kunsthistoricus Guus Vreeburg, waar axiale secties van het oog op een grijsbetonnen plafond en sagittale secties op een witte en een appelgroene wand terechtkwamen: dezelfde kleuren kregen een heel andere verschijning door de verschillende ondergronden: door de ondergrondkleur te negeren begon die juist een belangrijke rol te spelen in het werk.
Overwegend dat iedere ondergrondkleur op een of andere manier beperkend zou zijn voor de waarneembaarheid van bepaalde kleuren, besloot ik bij de autonome tekeningen te werken op de kleuren van het onderwerp in de werkelijkheid, namelijk op een foto-afdruk. Mijn 'bezwerende' transparante kleurpotloodbeschrijvingen van die werkelijkheid moeten nu de harde confrontatie aangaan met de brutale beeldafdruk ervan (in mijn tekeningen tijdens mijn residentie op het eiland Inis Oírr in Ierland was die afdruk een rubbing)." •
Toine Horvers, expositie maart - april 2004, galerieruimte beletage:
kleurpotloodtekeningen op foto-afdrukken, en 'rubbings'/tekeningen op papier
Toine Horvers, "Head and Neck. Coronal Sections 04 [licht]", 2004, kleurpotlood op foto-afdruk, 1.50 x 1 m., plus 3 cm. witrand rondom. Toine Horvers, "Head and Neck. Coronal Sections 04 [donker]", 2004, kleurpotlood op foto-afdruk, 1.50 x 1 m., plus 3 cm. witrand rondom. Idem, detail. Idem, detail.
Toine Horvers, rubbing/tekening met potloden op papier, 2003, 42 x 58 cm.
Toine Horvers, 12 maal [wolken, golven], (kleur)potloden op papier, 2003, 30 x 40 cm.
details expositie 2004
Toine Horvers, 'Voorbijgangers. Golven' I., 2004, (kleur)potloden op fotoprint, 56 x 76 cm. Idem III.
Toine Horvers, ''Voorbijgangers. Wolken'', 2002-2004, kleurpotlood op foto-afdrukken, 8 maal liggend, 4 maal staand formaat 30 x 45 cm. plus rand.
Toine Horvers, ''Voorbijgangers. Wolken'', 2004, kleurpotlood op foto-afdruk, 30 x 45 cm. plus rand.
Toine Horvers, "Voorbijgangers. Dordtselaan 155-157", 2002, twee maal 0.70 x 1 m., eenmaal 1 x 0.70 m.