Het begon met een 'grapje' in 2019 – ik ontving per post door de brievenbus, een hoed van niet scheurbaar tyvekpapier. Rondom aan alle kanten beplakt met postzegels met daarop 'Winterlinge' (een weidebloem; mijn naam is 'de Winter'). Alle door de post afgestempeld. In rood viltstift adres en afzender. Toen Susanne Schmitt in de galerie kwam, vroeg zij of ze mocht meedoen met het Ladekastproject: ja natuurlijk!
Susanne heeft vervolgens het patroon van deze hoed in oplage gegeven. Maar ook drie hoeden gemaakt van zacht, buigzaam 'Kaninchenfilz' (vilt van konijnenhaar), die pasten binnen de hoogte van de lade, 5 cm. Zó goed gemaakt, praktisch voor op reis – uitschuifbaar en opvouwbaar.
Na Ladekastproject en workshop, kreeg ik een prachtige hoed, wit vilt, met de vorm van twee schoenen erin gebeeldhouwd. Het lijkt mij, dat wanneer je deze draagt, je het gevoel hebt dat je door de schoenen vanaf je hoofd wordt opgetild – en je nooit moe wordt. Op een ander moment verscheen een regenbestendige hoed in knal geelgroen, opvouwbaar en dichtgeknepen in portemonneevorm. De vreemdheid van het werk van Susanne bracht dat stukje maffe tekst uit een song van Bette Midler (Fried Eggs) in herinnering:
I was walking down 42nd street one day,
I wasn't workin'42nd street
I was walkin 42nd street.
And this amazing thing happened to me.
It was July it was about 89 degrees.
It was hot, hot for New York
You know I was walking east and this
Humungous person was coming west.
And she had this big blue house dress on peppered
All over with little white daisies.
She was almost bald but sitting on top of her head,
Forehead you know on her forehead was this fried egg.
Which I thought was really unusual.
Because in New York City the ladies with the
Fried eggs on their heads don't generally come
Out until September or October you know
…
Anyway: so nice!!
Begin 2021 had Susanne een artist in residence 'Op Zuid' in Rotterdam. Zij verzamelde de zogenaamde 'Fundstücke', waarop zij hoeden baseerde. Zeven 'Havenhoeden' en drie 'Charlois Hoeden'. Het wondertje gebeurde dat zij in Duitsland van een buur een koffer met opschriften van de 'Holland America Lijn Rotterdam' bezorgd kreeg: 'die kun je vast wel gebruiken'...
Afbeeldingen hierna: Susanne Schmitt, zes 'Havenhoeden' en de 'Fundstücke' (gevonden objecten, waarop 'Havenhoeden' en 'Charloishoeden' zijn gebaseerd)
Susanne Schmitt, 2021, 'Havenhoed', gebaseerd op drie metalen kettingen
Susanne Schmitt, 2021, 'Havenhoed', grijs - gebaseerd op touw, konijnenvilt
Susanne Schmitt, 2021, 'Havenhoed', grijs - gebaseerd op twee gevonden blokken hout
Susanne Schmitt, 2021, 'Havenhoed', crème - met afdrukken van gevonden verzameling sleutels
Susanne Schmitt, 2021, 'Havenhoed', roodbruin - gebaseerd op rolkabel
Susanne Schmitt, 2021, 'Havenhoed', grijs - gebaseerd op bewerkte rolkabel
Reiskoffer 'Holland America Lijn' met 'Fundstücke' (gevonden objecten, waarop
'Havenhoeden' en 'Charloishoeden' zijn gebaseerd) en drie 'CHARLOIS HOEDEN'
en de gebruikte gevonden objecten, waarop de hoeden zijn gebaseerd:
Reiskoffer met labels, onder meer 'Holland America Lijn Rotterdam'. Daarin enkele 'Fundstücke', gevonden voorwerpen waarop de 'Havenhoeden' en 'Charloishoeden' zijn gebaseerd
Susanne Schmitt, 2021, 'Charloishoed', roodbruin - gebaseerd op doorgezaagde houten stokjes
Susanne Schmitt, 2021, 'Charloishoed', grijs - gebaseerd op bewerkte houten tijdschriftenbak
Susanne Schmitt, 2021, 'Charloishoed', grijs - gebaseerd op houten tijdschriftenbak