Joachim Bandau (DE)

Zomer 2024

Bandau, Schwarzaquarelle, in lijst [.]
PHŒBUS•RotterdamBandau, Gelbe Aquarelle, in lijst [.]
PHŒBUS•Rotterdam

Joachim Bandau toont in '33 33', de verjaardag van PHŒBUSRotterdam op zaterdag 28 januari 2023, opening 19.00 uur:

Joachim Bandau, Rotterdam 2011-11, aquarel op Fabriano 5 Bütten, 0.70 x 1 m.
PHŒBUS•Rotterdam

Zie ook de foto rondleiding over '33 33' - dank aan Jaap Pameyer.

Joachim Bandau, Pulchri Den Haag, 21 augustus t/m 12 oktober 2021:

De Gaanderij - Joachim Bandau…

Joachim Bandau, enkele museale exposities:
Kunsthalle Basel, 'Die Nichtschönen. Werk 1967-1974', zomer 2021
Kunsthalle Basel, 'Ungestalt', zomer 2017, vijf vroege polyester werken

PHŒBUSRotterdam /ART Rotterdam 2018 - Main Section, booth 7
An extra accent on Joachim Bandau with one sculpture and five water colors. Célio Braga shows an installation of almost white works on paper and in textile. Bernadet ten Hove: one 'Present Presence' painting in acrylic on aluminium, referring to the 1799 self portrait of Turner. Michael Toenges: two works in oil on paper and one 'Andachtsbild' oil/panel.

Zwarte, gelaagde aquarellen van Joachim Bandau vertonen vaak een fascinatie voor binnenruimten. Ze nodigen uit met blik en aandacht naar binnen te treden. Ijldunne lagen - tot meer dan twintig over elkaar heen - laag voor laag aangebracht met een brede Japanse penseel; elke laag wordt gedroogd en 's nachts nagedroogd. Razend knap is het behoud van transparantie in het zwart. De verstilde binnenruimten worden in de recente werken steeds vaker opengebroken en maken plaats voor beweging. De niet geschilderde delen van de aquarel, vroeger langs de randen, zijn naar het midden verplaatst, terwijl de geaquarelleerde gedeeltes zich aan de rand of in de hoeken van het beeldvlak bevinden. Een suggestie van een doorgaande beweging buiten het papiervel wordt gesuggereerd. Af en toe zijn de rechte lijnen van vroeger gekromd - strengheid, perfectie en ongedwongenheid gaan in deze aquarellen voor honderd procent samen. Tijdens de ART Rotterdam 2018 worden 5 werken van 1 x 0.70 m. van Joachim Bandau getoond, plus twee werken in stock. Tevens de sculptuur 'Zungenfuß', 1974, gepigmenteerd polyester, metaal e.a., 2.33 x h 0.18 m.

Joachim Bandau, aquarellen 1 x 0.70 m.
PHŒBUS•RotterdamJoachim Bandau, aquarellen 1 x 0.70 m.
PHŒBUS•Rotterdam

Joachim Bandau, 'Zungenfuß' [platypus], sculptuur in polyesther, gummi, metaal, 1974,

0.25 x 0.68 x 2.33 m.
PHŒBUS•Rotterdam

Joachim Bandau is the German artist well known for two main reasons:
abstract water colors, up to 30 layers, still remaining clear and transparent;
plus giant and small sculptures in polyesther, wood, lead, copper brass, iron,
also the abstract wooden sculptures, totally covered with natural lacquer.
From 1994 different kinds of new works of Bandau were shown in/by
PHŒBUSRotterdam, on the Art Rotterdam and other art fairs.
Since a few years there is growing interest in early sculptures from 1967.
The Neues Museum Neurenberg publicized a catalogue, "Early Sculptures 1967-1974".
And recently Bandau took part in the Kunsthalle Basel exhibition 2017: "Ungestallt" by director/curator Elena Filipovic. She described Bandaus' works as 'technoid forms of vaguely human dimensions ... utterly contemporary-seeming sculptures of the 1960s and 1997s'.
I am fond of especially one sculpture: "Zungenfuß" 1973, polyester, glass fiber, pigment, metal, h 0.21 x 0.69 x 2.33 m. The form of this work makes me think of a platypus (vogelbekdier); and of course, for whom knows the film "Dinner For One", of the tiger lying on the floor and the scene around it (in the film the butler in the name of six deceased friends of Mrs. Sophie, who's 90th anniversary is being celebrated, toasts to the host and everytime, tray in hand, he is tumbling over or stepping just besides the tiger's head).
With a reference to 'Zungenfuß' and 'platypus', the image of the sculpture has a strong content. It is also a strong form, with an effluence of coolness by (seeming) leather and snaps.
At the same time: loosely lying on the floor. I will open a wall of the booth on the
ART Rotterdam 2018 for good light.

Joachim Bandau in Kunsthalle Basel in de tentoonstelling 'Ungestalt',
met vijf vroege polyesther werken - t/m 13 augustus 2017:
'Der Tänzer', 1968
'Fingerbank', 1970
'Schwarze Sesselgruppe'', 1971
'Flossenfuß', 1973
'Mannequin', 1974.

Joachim Bandau, werk in expositie 'Ungestalt', Kunsthalle Basel 2017 - 'Flossenfuß', 1973
PHŒBUS•RotterdamJoachim Bandau, werk in expositie 'Ungestalt', Kunsthalle Basel 2017 - 'Mannequin', 1974.
PHŒBUS•Rotterdam

Joachim Bandau, werk in expositie 'Ungestalt', Kunsthalle Basel 2017 - 'Flossenfuß', 1973
Joachim Bandau, werk in expositie 'Ungestalt', Kunsthalle Basel 2017 - 'Mannequin', 1974.

Amsterdam Drawing 2016, 22-25 september
Joachim Bandau, Toine Horvers, Rabin Huissen, Michael Toenges

deelname aan de expositie 'In gedachten - m a s k e r s', 5 maart - 30 april 2016

Joachim Bandau, z.t. 2012, zwart lakwerk/houten kern, 54 x 34 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Joachim Bandau, z.t. 2012, zwart lakwerk/houten kern, 54 x 34 cm.

Ter gelegenheid van de expositie over Jan Schoonhoven in Het Prinsenhof Delft in 2015, organiseerde kunstenaarsinitiatief Kadmium twee exposities 'In het voetspoor van Jan Schoonhoven', St. Agathaklooster, tegenover het museum. I Mystiek, met Joachim Bandau, Willy de Sauter, Yumiko Yoneda en Bram Zwartjens; en II Basale Eenvoud met Dominique De Beir, Hans Houwing, Rik van Hazendonk en Bas van der Wal. Joachim Bandau toont drie bijna gelijke, uitzonderlijke aquarellen 0,76 x 0.56 m.:

Joachim Bandau is bekend als beeldhouwer en als schilder van Schwarzaquarelle met veel lagen transparante zwarte waterverf. In relatie tot het werk van Schoonhoven toont Bandau drie lichte aquarellen van 1 x 0.70 m., waarin telkens twee vlakken zijn geschilderd - egaal, ijldun en in dezelfde kleur, i.e. dezelfde verdunning van de zwarte aquarelverf. Een middenvlak en een aangrenzend vlak daaromheen worden zichtbaar door de elkaar rakende, ingedroogde contourlijnen van beide vlakken. De zichtbare lijn líjkt in een beweging getekend - is echter schilderkunstig ontstaan. De vorm van de doorgaande lijn associeert met een volume. Ruimtelijkheid en licht zijn echter in het vlak getrokken - rustig en met beheerste snelheid van het penseel. Het moment van het schilderkunstige.
Mirjam de Winter, oktober 2015

Joachim Bandau is known as a sculptor and as the painter of Schwarzaquarelle, which consist of many layers of transparent black watercolour paint on paper. In relation to the work of Schoonhoven, Bandau is showing three light watercolours of 1 x 0.70 m, in which two planes have been painted - evenly, extremely thinly and in the same colour, i.e. the same dilution of black watercolour paint. A central plane and a surrounding plane are made visible by the meeting of the dried edges of both planes. The visible line seems to have been drawn in one movement - but has actually been created as a result of painting. The form of the continuous line suggests a volume. However, space and light have been drawn in the plane - calmly and with the controlled speed of the brush. The painterly moment.
Translation Simon Benson, october 2015

'25' 25 januari t/m 9 maart 2015


Joachim Bandau lakwerk, zwart, boomharslak om houten kern.
PHŒBUS•RotterdamJoachim Bandau, Schwarzaquarelle, Fabriano artistico 0.76 x 0.56 m.
PHŒBUS•Rotterdam

Amsterdam Drawing 18-21 september 2014

In de 'Schwarzaquarelle' van Joachim Bandau zijn soms tot wel ruim dertig lagen
van verdunde zwarte waterverf egaal, egaal en behendig, met een brede
Japanse penseel aangebracht. Elke laag moet drogen, en 's nachts nadrogen,
voor de volgende laag kan worden aangebracht. Een zwarte Schwarzaquarelle
nodigt uit naar binnen te treden en te reflectieren. De werken zijn in een
ongekende rust ontstaan, stralen niettemin levendigheid uit, omdat de verschillende lagen soms ten opzichte van elkaar net iets wringen.
Minstens zo spannend zijn de werken met slechts enkele zeer verdunde
lagen zwarte aquarelverf. De huid van het papier krijgt daardoor een grotere nadruk.
's Zomers trekt Joachim Bandau naar zijn Zwitserse atelier in Stäfa, waar,
op de bovenverdieping van een flatgebouw met 36 ramen, het meest denkbaar
egale licht schijnt. Daar is het mogelijk aquarellen te schilderen met enkele
zeer dunne lagen waarin nog net een zweem van een rechthoekige
binnenruimte zichtbaar wordt...

Joachim Bandau, Schwarzaquarelle 0.70 x 1/1 x 0.70 m.

Joachim Bandau, Schwarzaquarelle SL2 2014 [licht], aquarel op papier, 1 x 0.70 m - detail
PHŒBUS•RotterdamJoachim Bandau, lichte Schwarzquarelle R5, 2014, aquarel op papier, 1 x 0.70
PHŒBUS•RotterdamJoachim Bandau, Schwarzaquarelle 2003 [meer dan dertig lagen], aquarel op papier,

0.70 x 1 m - detail
PHŒBUS•Rotterdam

Joachim Bandau, Schwarzaquarelle SL2 2014 [licht], aquarel op papier, 1 x 0.70 m - detail
Joachim Bandau, lichte Schwarzquarelle R5, 2014, aquarel op papier, 1 x 0.70 m
Joachim Bandau, Schwarzaquarelle 2003 [meer dan dertig lagen], aquarel op papier, 0.70 x 1 m - detail

RAW Artfair 2014, Cruise Terminal, Wilhelminakade Rotterdam

Joachim Bandau lakwerk, zwart, boomharslak om houten kern.
PHŒBUS•Rotterdam

een van twee lakwerken, zwart, boomharslak om houten kern.

1 maart t/m 20 april 2013, Joachim Bandau, solo in alle ruimtes van de galerie:
recente abstracte aquarellen, een reeks aquarellen over het gebombardeerde Rotterdam en lakwerken om houten kern.

Joachim Bandau, zwart lak om houten kern, 2012, ca. 42 x 28 x 3 cm.
PHŒBUS•RotterdamJoachim Bandau, rode lak om houten kern, 2012, ca. 39 x 33 x 3 cm.
PHŒBUS•RotterdamJoachim Bandau, twee 'Schwaraquarelle' 2012
PHŒBUS•Rotterdam

Joachim Bandau, zwart lak om houten kern, 2012, ca. 42 x 28 x 3 cm. (part. coll.)
Joachim Bandau, rode lak om houten kern, 2012, ca. 39 x 33 x 3 cm. (part. coll.)
Joachim Bandau, twee 'Schwarzaquarelle' 2012

Joachim Bandau, Schwarzaquarelle, expositie 2013 (detail)
PHŒBUS•RotterdamJoachim Bandau, Schwarzaquarelle, Fabriano artistico 0.76 x 0.56 m.
PHŒBUS•RotterdamJoachim Bandau, Schwarzaquarelle, Fabriano artistico 0.76 x 0.56 m.
PHŒBUS•Rotterdam

Joachim Bandau, Schwarzaquarelle, expositie 2013 (detail)
Joachim Bandau, Schwarzaquarelle, Fabriano artistico 0.76 x 0.56 m.
Joachim Bandau, Schwarzaquarelle, Fabriano artistico 0.76 x 0.56 m.

Joachim Bandau, Schwarzaquarelle, elk 1.05 x 0.75 m. op Arches Bütten
PHŒBUS•RotterdamJoachim Bandau, Rotterdam 2011-11, aquarel op Fabriano 5 Bütten, 0.70 x 1 m.
PHŒBUS•Rotterdam

Joachim Bandau, Schwarzaquarelle, elk 1.05 x 0.75 m. op Arches Bütten
Joachim Bandau, 'Rotterdam 2011', aquarellen op Fabriano 5 Bütten, 0.70 x 1 m.

Joachim Bandau, twee 'Schwarzaquarelle', elk 1 x 0.70 m. 2010, staand formaat
PHŒBUS•RotterdamJoachim Bandau, detail 'Schwarzaquarelle', 1 x 0.70 m. 2003, vertikaal formaat (werk rechts op eerste foto)
PHŒBUS•RotterdamJoachim Bandau, 'Schwarzaquarelle', 1 x 0.70 m. 2003, horizontaal formaat, detail
PHŒBUS•Rotterdam

Joachim Bandau, 'Schwarzaquarelle', 1 x 0.70 m. 2010 (part. coll.)
Joachim Bandau, 'Schwarzaquarelle', detail
Joachim Bandau, 'Schwarzaquarelle', 0.70 x 1 m. 2003, horizontaal formaat (part. coll.)

Joachim Bandau, 'Schwarzaquarelle', gemaakt in Nieuw Zeeland 2010, 0.76 x 0.56 m.
PHŒBUS•RotterdamJoachim Bandau, 'Schwarzaquarelle', 1999, ca. 56 x 38 cm.
PHŒBUS•RotterdamJoachim Bandau, 'Schwarzaquarelle', 2007, blauwe vleug, ca. 56 x 38 cm., detail met signatuur
PHŒBUS•Rotterdam

Joachim Bandau, 'Schwarzaquarelle', sept-dec. 2005, ca. 56 x 38 cm.
Joachim Bandau, 'Schwarzaquarelle', 2005, ca. 56 x 38 cm.
Joachim Bandau, 'Schwarzaquarelle', 1999, ca. 56 x 38 cm.(part. coll.)

De abstracte werken van Joachim Bandau vertonen vaak een fascinatie voor...

expositie Joachim Bandau, najaar 2009

Joachim Bandau, Schwarzaquarelle 2008, 1 x 0.70 m. op Fabriano 5 50% cotton [16 banen], detail
PHŒBUS•RotterdamJoachim Bandau, Schwarzaquarelle 2008, op Lanaquarelle 300 gr.,

op voorzijde gesigneerd ['M4 Joachim Bandau 2008'], 0.56 x 0.76 m.
PHŒBUS•RotterdamJoachim Bandau, Schwarzaquarelle [T7 - grijs - twaalf lagen], 0.60 x 0.40m.
PHŒBUS•Rotterdam

Joachim Bandau, Schwarzaquarelle, 1 x 0.70 m. (part. coll.)
Joachim Bandau, Schwarzaquarelle, 0.56 x 0.76 m.
Joachim Bandau, Schwarzaquarelle [T7 - grijs - twaalf lagen], 0.60 x 0.40m.

expositie Joachim Bandau, najaar 2009 (detail)
PHŒBUS•RotterdamJoachim Bandau, Schwarzaquarelle, 1.52 x 1.01 m., detail middendeel
PHŒBUS•RotterdamJoachim Bandau, lakwerk 2009, natuurlak om houten kern, 26.5 x 32 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Joachim Bandau, expositie najaar 2009 (detail)
Joachim Bandau, Schwarzaquarelle, 1.52 x 1.01 m.; catalogus "Quodlibet", Kornelimünster , 2008, blz. 41-43
Joachim Bandau, lakwerk 2009, natuurlak om houten kern, 26.5 x 32 cm.

Tijdens de ART Amsterdam 2008 werd een groep objecten onder de titel 'Bandau Bagan Lacquer' getoond. In 2007-08 maakte Joachim Bandau houten wandobjecten, die onder zijn begeleiding in Birma in verschillende kleuren rood en in zwart zijn gelakt. Tevens worden nieuwe aquarellen getoond.

Joachim Bandau, 'Bandau Bagan Lacquer', 2008, boomharslak (zwart)/hout, 15.2 x 31.4 cm.
PHŒBUS•RotterdamJoachim Bandau, 'Bandau Bagan Lacquer', 2008, boomharslak (rood)/hout, 25.5 x 28.7 cm.
PHŒBUS•RotterdamJoachim Bandau, z.t., Bagan Lacquer, 32 x 25 x 3 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Joachim Bandau, 'Bandau Bagan Lacquer', 2008, boomharslak (zwart)/hout, 15.2 x 31.4 cm. (part. coll.)
Joachim Bandau, 'Bandau Bagan Lacquer', 2008, boomharslak (zwart)/hout, 15.2 x 31.4 cm. (part. coll.)
Joachim Bandau, 'Bandau Bagan Lacquer', 2008, boomharslak (zwart)/hout, 15.2 x 31.4 cm.

Joachim Bandau, 'Schwarzaquarelle', 2006-07, 56 x 38 cm.
PHŒBUS•RotterdamJoachim Bandau, 'Schwarzaquarelle', 2004, AK XIV, 52 x 38 cm.
PHŒBUS•RotterdamJoachim Bandau, 'Schwarzaquarelle', 2004, AK XIV, 52 x 38 cm., signatuur.
PHŒBUS•Rotterdam

Joachim Bandau, 'Schwarzaquarelle', 2006-07, 56 x 38 cm. (part. coll.)
Joachim Bandau, 'Schwarzaquarelle', 2004, AK XIV, 52 x 38 cm.
Joachim Bandau, 'Schwarzaquarelle', 2004, AK XIV, 52 x 38 cm., signatuur.

Expositie galerieruimte beletage en projectenkamer souterrain van PHŒBUSRotterdam, 10 september t/m 15 oktober 2006:
gele aquarellen en "Diverse Bonsai", i.e. wandsculpturen in hardlood

Joachim Bandau, expositie projectenkamer souterrain 10 september - 15 oktober 2006: ''Diverse Bonsai'', i.e. wandsculpturen in hardlood.
PHŒBUS•RotterdamJoachim Bandau, uit de serie ''Diverse Bonsai'', 2005, hardlood, 44: 10 x 10 x 20 cm.
PHŒBUS•RotterdamJoachim Bandau,  'Schwarzaquarelle, SK IX', 2006, verdunde zwarte aquarelverf op papier, 0.56 x 0.40 m., gesigneerd ''Januari 2006 Bandau''.
PHŒBUS•Rotterdam

Joachim Bandau, expositie in galerieruimte beletage 10 september - 15 oktober 2006:

recente gele aquarellen.
PHŒBUS•RotterdamJoachim Bandau, aquarel 2006, een vlak verdunde zwarte aquarelverf, vijf banen gele aquarelverf, 0.70 x 1 m., gesigneerd ''Bandau 2006''
PHŒBUS•RotterdamJoachim Bandau, 'Schwarzaquarelle' [twee gelen], 0.76x 0.56 m.;

inlijsting esdoorn/museumglas door Bandau
PHŒBUS•Rotterdam

buxusstruiken, voor het atelier van Joachim Bandau
PHŒBUS•RotterdamJoachim Bandau, SCHWEBEND, 2003, sculptuur staal, twee delen, 25 x 110 x 40 cm.
PHŒBUS•RotterdamJoachim Bandau, werken op transport
PHŒBUS•Rotterdam

Joachim Bandau, detail van een gelaagde 'Schwarzaquarelle'
PHŒBUS•RotterdamJoachim Bandau, aquarel, twee vlakken van zeer verdunde zwarte aquarelverf,

gesigneerd ''Bandau 97'', 0.43 x 0.30 m.
PHŒBUS•Rotterdam

De aquarellen van Bandau zijn donkere aquarellen, de 'Schwarzaquarelle', die zijn opgebouwd uit egaal en nat, laag voor laag geschilderde en gedroogde velden van met water verdunde aquarelverf, die met een brede Japanse penseel zijn aangebracht. Aan de randen van de velden ontstaan door indroging vaak scherpe lijnen. De gelaagdheid van de donkere aquarellen geeft een beeld van transparantie en een gevoel als zou je in de ruimte van de aquarel willen meegaan. Heel anders is de ruimte van de lichte aquarellen, 'Helle Aquarelle', die vaak uit maar enkele lagen zijn opgebouwd. De composities zijn overwogen, enkele vlakken zijn precies tegen elkaar aan, of over elkaar heen geschilderd.

Joachim Bandau, Schwarzaquarelle, z.t., gesigneerd `05-02-2003 Bandau`, 152 x 101 cm, op Arches Rives, ingelijst (esdoornhout, Mirogard museumglas). Links Stefan Gritsch, een werk dat bestaat uit geschilderde lagen acrylverf: z.t. 2003, [`PORTRAIT`], 24 x 16 x 3 cm.
PHŒBUS•RotterdamJoachim Bandau, Schwarzaquarelle, z.t. 152 x 101 cm, op Lanaquarelle, ingelijst (esdoornhout, Mirogard museumglas). Rechts een werk van Stefan Gritsch (CH), dat is samengesteld uit geschilderde en gegoten acrylverf: z.t. Acrylfarbe 2002/2003, 30 x 12 x 15 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Joachim Bandau, Schwarzaquarelle, z.t., gesigneerd '05-02-2003 Bandau', 152 x 101 cm, op Arches Rives, ingelijst (esdoornhout, Mirogard museumglas). In deze aquarel zijn meer dan vijftien lagen verdunde zwarte waterverf in rechthoeken van ca. 120 x 80 cm. transparent en egaal aangebracht. Links Stefan Gritsch, een werk dat bestaat uit geschilderde lagen acrylverf: z.t. 2003, ['PORTRAIT'], 24 x 16 x 3 cm.
Joachim Bandau, Schwarzaquarelle, z.t. op verschillende plaatsen aan de onderzijde langs de rand van het papier gesigneerd/gedateerd: 'Bandau 98', '26-11-02', 'April-Juli 2002 N7' en langs de bovenrand (omgekeerd) 'Bandau 28 Sept. 2002'; 152 x 101 cm, op Lanaquarelle, ingelijst (esdoornhout, Mirogard museumglas). Deze aquarel toont een tweedeling in compositie; er is ca. vijf jaar aan gewerkt en - met behoud van helderheid - zijn ca. 50 lagen over elkaar geschilderd. Rechts een werk van Stefan Gritsch (CH), dat is samengesteld uit geschilderde en gegoten acrylverf: z.t. Acrylfarbe 2002/2003, 30 x 12 x 15 cm.

Joachim Bandau, `Schwarzaquarelle`, 2002/03`, 56 x 38 cm., meer dan vijftien egaal en transparent aangebrachte lagen verdunde zwarte aquarel
PHŒBUS•RotterdamJoachim Bandau, 'Helle Auquarelle' 2002, 70 x 50 cm.
PHŒBUS•RotterdamJoachim Bandau, detail 'Helle Auquarelle', 2002, 1.51 x 1.01 m. (lijnen ontstaan doordat vlaken tegen elkaar aan geaquarelleerd zijn)
PHŒBUS•Rotterdam

Joachim Bandau, 'Schwarzaquarelle', 2002/03', 56 x 38 cm., meer dan vijftien egaal en transparent aangebrachte lagen verdunde zwarte aquarelverf
Joachim Bandau, 'Helle Auquarelle' 2002, 70 x 50 cm.
Joachim Bandau, detail 'Helle Auquarelle', 2002, 1.51 x 1.01 m. (lijnen ontstaan doordat vlaken tegen elkaar aan geaquarelleerd zijn)

Joachim Bandau, opname tekeningenatelier
PHŒBUS•RotterdamJoachim Bandau, Schwarzaquarelle, 2003, 70 x 100 cm., ca. 30 lagen
PHŒBUS•Rotterdam

opname tekeningenatelier
Joachim Bandau, Schwarzaquarelle, 2003, 70 x 100 cm., ca. 30 lagen (part.coll.)

Joachim Bandau, SCHWEBEND, 2003, sculptuur staal, twee delen, 25 x 110 x 40 cm. De sculptuur bestaat uit twee rechthoekige blokvormen, waarvan de grootste is ingelaten in de kleinere. Het grootste deel zweeft voor tweederde 15 cm. boven de vloer; het beeld weegt in totaal bijna 500 kg.
PHŒBUS•RotterdamJoachim Bandau, Bunker V, 1978, lood om een houten kern, 37 x 43 x 65 cm.
PHŒBUS•RotterdamJoachim Bandau, Grosses Bleimeer, 1989-1990, elementen van lood om hout, opstelling Ludwigsforum Aken, 2001
PHŒBUS•Rotterdam

Joachim Bandau, SCHWEBEND, 2003, sculptuur staal, twee delen, 25 x 110 x 40 cm. De sculptuur bestaat uit twee rechthoekige blokvormen, waarvan de grootste is ingelaten in de kleinere. Het grootste deel zweeft voor tweederde 15 cm. boven de vloer; het beeld weegt in totaal bijna 500 kg.
Joachim Bandau, Bunker V, 1978, lood om een houten kern, 37 x 43 x 65 cm.
Joachim Bandau, Grosses Bleimeer, 1989-1990, elementen van lood om hout, opstelling Ludwigsforum Aken, 2001

Joachim Bandau, Tafel, 2000, staal, vijf delen, 16.5 x 110 x 40 cm.
PHŒBUS•RotterdamJoachim Bandau, sculptuur z.t. 1999, staal, 3 delen, h. 5.5 - 15.5 cm., max. breedte 0.70 m.
PHŒBUS•RotterdamJoachim Bandau, atelier opname
PHŒBUS•Rotterdam

Joachim Bandau, Tafel, 2000, staal, vijf delen, 16.5 x 110 x 40 cm.
Joachim Bandau, sculptuur z.t. 1999, staal, 3 delen, h. 5.5 - 15.5 cm., max. breedte 0.70 m.
atelier van Joachim Bandau

Naast autonome sculpturen en aquarellen realiseert Joachim Bandau opdrachten in de openbare ruimte. De hier getoonde kubusbeelden zijn tevens schaalmodellen 1:10, bedoeld om te worden gerealiseerd in de openbare ruimte. Als voorbeeld de kubus van 17 x 17 x 17 cm., recht gekanteld. Deze wordt wanneer uitgevoerd in totaal h 2.10 m. en heeft een wanddikte van 10 cm. Het ondergeplaatste rad is 0.30 x 1.30 m. en weegt 3.2 ton. Het kubusgewicht is ca. 11.5 ton. Totaal gewicht 14.7 ton. Het steunpunt wordt met in het fundament verankerd. De kubus is gelast, de lasnaden zijn glad afgewerkt.

Joachim Bandau, Zeven Kubusbeelden, 1998, staal, met een rad of wals recht of schuin gekanteld; 12 x 12 x 12 cm., 14 x 14 x 14 cm., 17 x 17 x 17 cm., 18 x 18 x 18 cm., 20 x 20 x 20 cm., 21 x 21 x 21 cm., 24 x 24 x 24 cm. Deze gepuntlaste stalen objecten vormen een groep van autonome werken, die op de grond of op een sokkel van 1.50 m. hoog worden geplaatst.
PHŒBUS•Rotterdam

Joachim Bandau, zeven 'Kubusbeelden' 1998, staal, met een rad of wals recht of schuin gekanteld; 12 x 12 x 12 cm., 14 x 14 x 14 cm., 17 x 17 x 17 cm., 18 x 18 x 18 cm., 20 x 20 x 20 cm., 21 x 21 x 21 cm., 24 x 24 x 24 cm. Deze gepuntlaste stalen objecten vormen een groep van autonome werken, die op de grond of op een sokkel van 1.50 m. hoog worden geplaatst.
Vandaag
PHŒBUS•Rotterdam

Alleen in 'edit'!
niet hier!
src
class: class width: width

  
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                
Onderschrift bij deze foto
is
wel
wat lang
Eventueel locatie hier
verstopte foto's
klik op de licht blauwe pijlen om de foto's uit de reeks een voor een te bekijken.
klik op de licht blauwe pijl om het afspelen te stoppen en terug te gaan.
klik hier om terug te gaan
Foto's op deze pagina staan achter de foto links, in de volgorde zoals getoond.
empty