Bernadet ten Hove, 1957 - 2019
PHŒBUS•Rotterdam / ART ROTTERDAM 2018 Main Section, booth 7
Joachim Bandau, Célio Braga, Bernadet ten Hove, Michael Toenges
EUROPE in Present Presence is een project in ontwikkeling. Bernadet ten Hove maakt voor het eerst een beeldend gebaar richting het politieke. De serie nieuwe schilderijen, acrylverf op aluminium 73 x 35 x 2 cm., is een eerbetoon aan de grondleggers van de huidige Europese Unie, die pal na de tweede wereldoorlog een samenwerking tot stand brachten, om het historische patroon van oorlog radicaal te doorbreken.
De reeks Present Presence gaat over sluimerende vermogens in de mens. Oorspronkelijk gebaseerd op de portretschilderkunst van de 15de tot de 20ste eeuw, kunnen nu ook foto's uitgangspunt zijn. Om te worden omgevormd naar 'gezichten' van vandaag en morgen, in hun - als het ware - ononderbroken ontwikkelende capaciteit, tussen toen en nu.
In EUROPE in Present Presence worden naast de elf bekende 'founding fathers' drie minder voor de hand liggende figuren opgenomen: Ursula Hirschmann, Richard graaf Coudenhove-Kalergi en Victor Hugo. Ze zijn allen verbeeld als twintiger, met de toekomst nog voor hen, open en beloftevol.
Op de beurs worden getoond:
Present Presence: gebaseerd op Turner's Self Portrait 1799, 2015,1.87 x 0.60 m.
EU Present Presence: based on Winston Churchill (GB) op 21-jarige leeftijd, 2018, acryl/alu/felt, 73 x 35 x 2 cm.
[zie op de foto ook deel 1 van de samengestelde serie van 14 werken: Ursula Hirschmann op 20-jarige leeftijd, 2018]
geZICHTEN | uitZICHTEN
expositie galerieruimte beletage: tekeningen, Present PresenceXL en drieluiken, 'foneten' in hamer-finish-volume, 17 februari t/m 2 april 2017
opening zondag 19 februari van 15 tot 17 uur
Bernadet ten Hove, 'Human in Wide Latin', foneet in hamerslag-finish-volume, 0.20 x 0.40 m.
Bernadet ten Hove, tekeningen [atelieropname]
tijdens de ART Rotterdam 2017: 'Aletta Adriaensdochter', 2015;
naar Rembrandt van Rijn, collectie museum Boijmans-van Beuningen.
Uit: Present Presence XL, acryl, lakverf en vilt op aluminium, 154 x 73,5 x 2 cm.
Bernadet ten Hove, expositie 'Snapshot of a larger order', Nolet Loodsen Schiedam, organisatie de Ketelfactory, twintig beeldend kunstenaars met werken op groot formaat, 16 april t/m 17 juli 2016
Bernadet ten Hove, 1. Aletta Adriaensdochter, 2015. Naar Rembrandt van Rijn. Uit de reeks Present Presence XL, acryl, lakverf en vilt op aluminium, 154 x 73,5 x 2 cm. (Part.coll.)
Bernadet ten Hove, 2. Jonge vrouw, 2015. Naar 'Italian portrait of a woman' (anoniem). Uit de reeks Present Presence XL, acryl, lakverf en vilt op aluminium, 154 x 73,5 x 2 cm
Bernadet ten Hove, 3. Antonio Bruni, 2015. Naar Antonio Bruni. Uit de reeks Present Presence XL, acryl, lakverf en vilt op aluminium, 154 x 73,5 x 2 cm
Bernadet ten Hove, 4. William Turner, 2016. Naar William Turner. Uit de reeks Present Presence XL, acryl, lakverf en vilt op aluminium, 154 x 73,5 x 2 cm
Bernadet ten Hove, 5. Native American man, 2016. Naar een foto van Gertrude K. Uit de reeks Present Presence XL, acryl, lakverf en vilt op aluminium, 154 x 73,5 x 2 cm
Foto's: Jan Buwalda, Groningen
'25' 25 januari t/m 9 maart 2015
' B O L D ' - expositie van 21 augustus t/m 28 september 2014: portretten uit de reeks 'Present Presence', 2008-2014, lakverf en vilt op aluminium 73,5 x 35 x 2 cm.
Bernadet ten Hove: Josefa Bayeu; naar Francisco Jose de Goya; acryl, lakverf en vilt op aluminium 73,5 x 35 x 2 cm.
Bernadet ten Hove: Jonge vrouw; naar Rogier van der Weyden; acryl, lakverf en vilt op aluminium 73,5 x 35 x 2 cm.
Bernadet ten Hove: Jonge vrouw; naar Georges de la Tour; acryl, lakverf en vilt op aluminium 73,5 x 35 x 2 cm. (part.coll.)
De werken uit de reeks Present Presence van Bernadet ten Hove zijn gebaseerd op de portretschilderkunst van de 15de tot de 20ste eeuw. In het middendeel van elk werk - precies eenderde van de langgerekte vertikale panelen - zijn met zwierige draaibewegingen van de lijmkam kleding en achtergrond neergezet. Ze vallen hier samen in een heldere, monochrome kleur. Dit gedeelte contrasteert sterk met het bovenste deel waarin het gezicht teruggehouden is in het wit, met zwarte ogen; en met het onderste gedeelte, dat in hoogglans wit gespoten is. De 'hernomen' gezichten zien er nu heel hedendaags uit - en blikken niettemin terug op hun oorsprong.