De aandacht van beschouwers wordt gericht op een stille, diepe wereld. Her en der composities die benieuwd maken naar architectuur, het gebruik van, altijd bewerkte, foto's of uitvergrote details van foto's, de wetenschap dat sommige puntenpatronen in het werk gebaseerd zijn op spijkergaten in de wanden van het atelier.... het werk van Charl van Ark is meer dan de tastbare aanwezigheid van puur beeld. Het doet een aanhoudend appèl op de toeschouwer om te interpreteren. In die zin is het kijken naar het werk een voortdurende hunkering.
Elk werk is als beeld compleet en in zichzelf voldoende, maar heeft ook iets van een wens de schilderkunst steeds verder te willen brengen. De objectmatigheid van de schilderijen, die soms tot sculpturale ruimtes uitgroeien; de spiegelingen en onderliggende strakke grafische schemata, waaroverheen een bijna zinnelijke buitenlaag met het gebruik van verf direct uit de tube - soms van achteren door het doek gedrukt; het openhalen en eventueel omslaan van stukken geschilderde huid; het los opspannen en de andere wijze van omvouwen van het schildersdoek. Het zijn onverwachte beeldkenmerken, misschien beeldvondsten, die het schilderij als beeld een verrassende spanning geven.
Gevraagd naar inspiratiebronnen worden de cineasten Fassbinder en Edgar Reitz genoemd en de beeldend kunstenaars Blinky Palermo, Raoul de Keijser, Gerard Richter en Bruce Naumann - de laatste ook om zijn performances. Maar of daarmee de precieze positie binnen het veld van grote beeldende kunst is aangegeven... Een werk van Charl van Ark is stoer en sterk. Er zit een zekere ruigheid in. Maar het wordt ook gekenmerkt door zachtheid, bescheidenheid, minimalisme. Een klein werk - olieverf op doek, wit met minuscule verfpunten - kan een grote wand aan. En het is gemaakt vanuit een kwetsbare houding. Elke keer opnieuw, door persoonlijke herinneringen, ervaringen, ontmoetingen, e.a. in het werk te betrekken. Het persoonlijke in het werk is de sleutel, het maakt het tevens hermetisch. "Die Mitte der Welt". De toeschouwer valt even stil.
mdw 5/09